Millioner af kloge koner blev brændt i middelalderen…!


Sankt Hans er en skøn tradition … også selvom det er koldt, bålet består af Europa-paller overhældt med benzin og den til lejligheden hyrede guitarist kun kan teksten til det første vers af midsommervisen.

Midsommer er alligevel noget specielt … alene ordet har en smag og duft af hyldeblomster og det er én af dagene, hvor den lokale etniske købmand stiller sit lille bordflag frem på disken. “Det er jo en festdag” siger han. Det siger alle båltalerne også, og det er svært ikke atter i år at ærge sig lidt, når man hører talernes historiske indhold.

Det med heksebål var noget der foregik i middelalderen. Det var navnligt kloge koner der blev brændt, ikke mindst fordi de havde en hemmelig kvindeviden om bla. jordemoderkunst og prævention. Og det var jo mange millioner, der på denne måde blev flammernes bytte…  Tidligere år har jeg også lagt øre til, at den sidste heks var Maren Spliid, eller at den sidste heks blev dømt i 1699 (…det er måske Besættelsen i Thisted, der spøger? Men dér blev jo netop ikke brændt nogen hekse, tværtimod)

Forestillingerne er meget sejlivede, og det er ikke mindst urimeligt overfor middelalderen, at denne på mange måder udmærkede tidsalder ideligt skal trækkes med heksebrænderrygtet. Der er udgivet mange gode værker om troen på hekse, fx Gustav Henningsens “Heksenes Advokat” og Jens Chr. V. Johansens “Da Djævelen var ude…”. Den norske hekseforsker Rune Hagen har en udmærket hjemmeside med oversigt over konferencer, publikationer m.m.  Så der er egentlig masser af steder, hvor man kan læse om hekse og få et indtryk af heksetroens sociale grundlag. Det er måske ikke helt så spektakulært, men til gengæld lærerigt.

3 comments

  1. Hej, jeg må rette dig i det du skriver. Der blev ikke brændt en eneste heks i middelalderen, det var først op i 1600 tallet og under Christian den 4. det hektisk for sig.

    1. Hej Linda – tak for din kommentar. Jeg er ked af, hvis indholdet i teksten har kunnet misforstås, så derfor er det godt, at du skriver. For det er helt korrekt, som du påpeger, at det er efter forordningen fra 1617 om “troldfolk og deres medvidere” at de danske processer tager fart. Men den populære forestilling om middelalderen og “heksejordemødrene” lever i bedste velgående i mange båltaler omkring Sankt Hans. Og blogposten er skrevet i forundring over, at denne “middelalder-hekse-myte” er så sejlivet. Det er, som skrevet, ærgerligt at middelalderen skal trækkes med dette rygte. Derfor også henvisningerne til Gustav Henningsen og Rune Hagen, som har skrevet udmærkede værker om emnet. Dem kan jeg varmt anbefale :-)

Der er lukket for kommentarer.