Second Life er død – nu igen!


DR-Update kan nu melde at Second Life er død og at Google Lively er den nye arvtager. Det er jo ikke første gang, at diverse medier kan melde, at SL har draget sit sidste suk, men helt dødt er det nu næppe.

Dels har IBM og LindenLab gang i en udvikling af mulighederne for teleportering mellem forskellige virtuelle verdener, og dels er dét som fremgår af Updates ekspertudsagn snarere, at de, der bruger SL ikke udnytter mulighederne godt nok. Og det er jo noget lidt andet.

Der er nok ikke den store pointe i at opbygge institutioner og steder, der ligner RL til forveksling. Fx er det nok ikke så sjovt at gå på museum i SL for at se på virtuelle kopier af dette og hint, men  disse steder bør ses som et grundlag for udvikling – ikke det endelige resultat. For der er mange andre muligheder i 3-D verdener, og personligt mener jeg ikke, at de er udforsket til bunds. Hele e-læringsaspektet og ikke mindst mulighederne for immersive learning kan udmærket have en fremtid, selvom fx SL ikke på nuværende tidspunkt er den store kommercielle motor. På mange måder kan 3-D nettet måske sammenlignes med internettets barndom, hvor vi jo også startede ret beskedent med at have en visitkort-site, hvor de besøgende kunne få kontaktoplysninger og  (hvis man var meget avanceret) se nogle billeder af firmaets/institutionens hovedsæde samt produkter/samlinger.

Men hvis problemet omkring virtuelle verdener er, at mulighederne ikke er udnyttet godt nok, er spørgsmålet nok ikke hvad der skal drikkes til gravøllet, men snarere, hvordan vi kan blive bedre til at udvikle og forbedre vores brug af mediet. De, som idag er omkring 13-16 år, har et helt andet forhold til virtuelle verdener og chat end os, der ikke engang er vokset op med det flade net. For få dage siden kunne Computerworld meddele, at Habbo-avatar nr. 100 mio. havde “set skærmens lys” i et engelsk teenageværelse.  Er der i virkeligheden en digital generationskløft? Hvad kommer der til at ske med 3D-verdenerne, når “Habbo-generationen” kommer på banen som voksne?

Men vi venter, er der fortsat meget at udvikle og eksperimenter med (ikke mindst på det læringsmæssige område og med brug af voice-chat) og indtil videre mener jeg ikke at der er steder, som kan gøre Second Life rangen stridig som det mindst ringe sted for eksperimenterne.