De betalte bloggere


I Politiken læste jeg forleden en interessant artikel om betalt blogging http://politiken.dk/tjek/digitalt/article544515.ece , som vist ikke for alvor er slået igennem hertillands endnu. Under 1.000 på Bloggerwave sammenholdt med eksistensen af omkring 120.000 blogs. Det mest spændende er selvfølgelig, hvad eksistensen af betalte indlæg og sponserede blogs kommer til at betyde for både blogs og reklame.

Som flere har påpeget, så kan interessen for at læse traditionelle reklameindlæg, som man véd indeholder betalt reklame måske være begrænset. Der kan nok være en seo-mæssig interesse i omtale og links, men det vil jeg lade ligge her. Det som kunne være interessant er mulighederne for, at de betalte blogs udvikler sig til en ny genre, som bliver interessante af andre grunde, fx fordi de også er kunstneriske, humoristiske – eller har andre kvaliteter som gør, at de er interessante at forholde sig til.

Et andet aspekt er, at betalt reklame på blogs kan bringe reklamen ind i en meget personlig sfære – alt afhængig af bloggens type, forstås. For mange er bloggen et medie til kontakt med venner, familie, forretningsforbindelser, fagfæller, m.m. Og tit indeholder den mange elementer af privat karakter, fx billeder af børn og kæledyr, snapshots fra ferieture og grillaftener med vennerne, etc. En del blogs er en del af en ret privat sfære, som vi nok deler med verden – men primært med dem, vi er tæt på. Ville vi (ved samvær i en anden sfære) anbefale venner og familie et produkt, udelukkende fordi vi blev betalt for at gøre det? Eller ville vi gøre det – også mod betaling – fordi vi også samtidigt kendte produktet, følte, at vi kunne stå inde for det selv og oprigtigt mente, at det var noget som vores svigerinde eller arbejdskollega med fordel kunne anvende?

Kan vi opleve, at genren “reklameblog” udvikler sig som nyt medie med et eget sprog og æstetik, og/eller at “privatsfæreaspektet” ved blogs bliver et element i forhold til reklamers troværdighed? Og hvad betyder dette så for kulturlivet og kulturarvsinstitutioner? Måske vil et kommende skridt her blive at indgå aftaler med anerkendte “kulturbrugere” om at blogge på institutionens domæne eller at skrive om institutionen i vedkommendes eget medie. Desuden eksisterer der allerede i dag en lang række kulturinteresserede privatpersoner og foreninger, hvis debatfora m.m. allerede rummer stof om institutionerne, ders tilbud, services og emneområder.