Sankta Lucia blogger


sverigeslucia

Der er kun ca. 10 dage til den 13. december – Lucia. Historien om den oprindeligt vestsvenske skik, som gik hen og blev “rigssvensk” i løbet af 1900-årenes første årtier kan man fx læse på historie-onlines sider om Sankta Lucia.

Skikken har – og har haft – et lidt anderledes indhold i Sverige end i Danmark. Her har man en tradition for at udvælge en Lucia for hele landet, hvilket sker gennem en skønhedskonkurrence. Det var i øvrigt også tilfældet ved den første store danske Luciamarkering, hvor det var magasinet Week-Ends læsere, der fik mulighed for at kåre Lucia-bruden.

I år har svenskerne taget kåringen af “Sveriges Lucia” op igen efter en pause, der har varet siden 2000. Der er desuden gennemført en revitalisering af indholdet. Lucia 2008 skal ikke bare være køn, men også arbejde for en sag. Eller med formuleringerne fra den officielle website: “Uppgiften för Sveriges Lucia handlar om att sprida ljus och omtanke samt belysa svåra situationer”. Svenskerne stemmer på deres kandidater gennem overtakserede sms´er, hvoraf en del af pengene går til kandidatens favorit blandt velgørende institutioner.  “Hovedeventen” er den store Lucia-markering på frilandsmuseet Skansen med optog gennem hele Stockholm til Kungsträdgården. 

Med til revitaliseringen hører også, at de 7 Lucia-kandidater blogger. Jeg opdagede faktisk dette ved et tilfælde. For selve websiten – der er bygget i frames – trækker ikke de syv blogs ind på nogen fremtrædende plads, og det er ikke helt let at søge dem frem i Google. De forskellige blogs rummer ikke mange kommentarer til indlægene, hvilket dog selvfølgelig ikke siger noget om antal læsere. Der er også en side på Facebook for Sveriges Lucia  (med bl.a. fotos m.m. af alle kandidaterne), men tilsyneladende er Facebook-siden ikke omtalt på den officielle website. Min umiddelbare mavefornemmelse ville være, at man bør prøve at hægte alle sine digitale tilstedeværelser sammen… og dog?  Måske alligevel ikke? Forskellige medier til forskellige målgrupper – behøver de at hænge sammen? Det lader sig naturligvis aflæse i statistikkerne, om én tilstedeværelse genererer trafik til en anden, men oplever brugere værdi i, at forskellige steder hænger sammen? Eller er det kun webredaktøren?