Kommer søgekuben over os?


searchcube

For nyligt faldt jeg over siten http://www.search-cube.com, som er en søgemaskine bygget på Google. Det er der måske ikke så meget nyt i, eftersom Google kan customiseres på mange forskellige måder.

Det nye ved søgekuben er i højere grad den måde, som resulaterne vises på. Vi er vant til at se søgeresultater vist som en lang række links, med beskrivelser og evt. %-angivelser af, hvor godt resultaterne matcher søgningen. Searchcube viser i stedet resultaterne i form af en kube – der minder en del om Rubicks – delt op i små felter, som hver viser en side eller et element fra en valgt side. Kuben kan roteres i alle retninger og brugeren kan naturligvis klikke sig videre til en valgt side fra de små billeder.

Jeg googlede naturligvis ordet “historie”, og fik derefter en kube med 16 billeder på hver af de 6 sider. Èt af dem (heldigvis) fra http://www.historie-online.dk ;-) 

Man må sige, at “udvægelsen” af billederne og præsentationsmåden måske ikke yder de foreslåede websites retfærdighed i traditionel forstand. Nogle af resultaterne er mildt sagt underlige – tilsyneladende er billeder og videoer en meget vigtig del af SEO-tricket her!  Man kan ikke se, hvilken side, der ligger højest i søgningen og heller ikke få et indtryk af siten som sådan. I hvertfald ikke i de tilfælde, hvor Searchcube vælger et enkeltstående billede. Til gengæld er måden at præsentere resultaterne på visuelt appellerende. Kubens visningsform imødekommer derfor også en mere intuitiv – og naturligvis visuelt baseret – tilgang til søgning.

Et gæt på præsentation af fremtidens søgeresultater kunne absolut godt omfatte en visualiseret visningsform som kuben – fx som en valgmulighed på linje med traditionel listevisning.