Kommer søgekuben over os?


searchcube

For nyligt faldt jeg over siten http://www.search-cube.com, som er en søgemaskine bygget på Google. Det er der måske ikke så meget nyt i, eftersom Google kan customiseres på mange forskellige måder.

Det nye ved søgekuben er i højere grad den måde, som resulaterne vises på. Vi er vant til at se søgeresultater vist som en lang række links, med beskrivelser og evt. %-angivelser af, hvor godt resultaterne matcher søgningen. Searchcube viser i stedet resultaterne i form af en kube – der minder en del om Rubicks – delt op i små felter, som hver viser en side eller et element fra en valgt side. Kuben kan roteres i alle retninger og brugeren kan naturligvis klikke sig videre til en valgt side fra de små billeder.

Jeg googlede naturligvis ordet “historie”, og fik derefter en kube med 16 billeder på hver af de 6 sider. Èt af dem (heldigvis) fra http://www.historie-online.dk ;-) 

Man må sige, at “udvægelsen” af billederne og præsentationsmåden måske ikke yder de foreslåede websites retfærdighed i traditionel forstand. Nogle af resultaterne er mildt sagt underlige – tilsyneladende er billeder og videoer en meget vigtig del af SEO-tricket her!  Man kan ikke se, hvilken side, der ligger højest i søgningen og heller ikke få et indtryk af siten som sådan. I hvertfald ikke i de tilfælde, hvor Searchcube vælger et enkeltstående billede. Til gengæld er måden at præsentere resultaterne på visuelt appellerende. Kubens visningsform imødekommer derfor også en mere intuitiv – og naturligvis visuelt baseret – tilgang til søgning.

Et gæt på præsentation af fremtidens søgeresultater kunne absolut godt omfatte en visualiseret visningsform som kuben – fx som en valgmulighed på linje med traditionel listevisning.

2 comments

  1. Ja, det bliver nok ikke min nye foretrukne søgemaskine. Den er helt klart ikke så sofistikeret som google – lavede lige en krydssøgning. Jeg er heller ikke helt sikker på, at jeg har tålmodighed til at sidde og dreje kuben og prøve at huske, hvilken vej jeg drejede sidst. Men den var da meget sjov at prøve og interessant nok, så forudsætter den ikke, at der er fotos på siden. Hvis der ikke er, viser den et skærmprint. Alligevel må fotos være højt prioriteret, da kuben mister noget af sin kraft som visuelt objekt, hvis den udelukkende består af skærmprint. Sjovt legetøj.

  2. Præcis – legetøj.. Og dog! En fyr på http://www.formidlingsnet.dk sagde for nyligt at “Visualisering er det nye sort”, og jeg tror faktisk godt man kunne forestille sig flere, mere visuelt funderede værktøjer i fremtiden. Men jeg er 110% enig i, at som redskabet er nu er det nok heller ikke dét jeg ville vælge frem for Google ;-)

Der er lukket for kommentarer.