Lolland-Falster historie i virtuelle verdener


museumlollandfalsterMuseum Lolland-Falster har gang i et spændende formidlingsprojekt, som jeg har været så heldig at være lidt med på sidelinjen i. Planen er at etablere et projekt i Second Life, som kan formidle miljø i området, set i et kulturhistorisk perspektiv.

En udfordring er, at museet også gerne vil arbejde med undervisning i en virtuel verden. Og her støder man på Linden Labs politik om at reservere Sl for personer over 18, og man ramler ind i de problemer omkring godkendelse m.m., der er i forbindelse med at arbejde på TeenGrid.

Wonderfuldenmark.dk, der også deltog i opstartsmødet, foreslog at anvende en af de forskellige opensource løsninger som platform for undervisningsdelen. Interessant, fordi det muliggør hosting på egen server og dermed, at museet selv har mulighederne for at regulere adgangen til den virtuelle verden. Fx kun at give adgang i forbindelse med undervisning. Det fjerner risikoen for, at et rumvæsen pludselig teleporterer ind i et istidsmiljø, eller fx at griefere smider en masse biks, der skal ryddes op før man kan starte undervisningen.

I den kommende tid vil jeg kigge lidt mere på opensouceløsninger som Hippo – OpenSim og OpenLife. De grundlæggende muligheder minder meget om Second Life, selvom der er langt mindre aktivitet, mange færre indloggede. Men i forhold til etablering af et undervisningspil eller undervisningsmiljø er dette af meget ringe betydning, fordi det jo netop kun skal anvendes i særlige sammenhænge.