Sociale tjenester vinder frem – og email ER morfar?


internetbrug2009

I Danmarks Statistiks nyhedsbrev fra den 15. juni, hvor ovenstående graf er hentet fra, kan man læse, at vi åbenbart nu for alvor er kommet ind i 2.o-alderen. Overskriften er “Vi blogger, chatter og downloader som aldrig før”. Undersøgelsen viser, at 1,7 mio. danskere bruger nettet socialt. Hele 87% af de unge, dvs. folk mellem 16-19 bruger online-tjenesterne. Interessante emner som jeg gerne ville se næste år, kunne være brug af mikroblogging og virtuelle verdener.

Men der er tilsyneladende også gang i blogsfæren. Antallet af folk, der læser blogs er steget pænt, fra 22 til 33 procent, og hvor kun 9% bloggede sidste år er tallet nu fordoblet til 18.

Interessant er imidlertid aldersfordelingen på hvem der bruger hvad. De helt unge læser blogs, men ikke så forfærdeligt meget mere end den næste aldergruppe, de 20-39-årige. Måske ikke overraskende er det især de ældre, der leder efter oplysninger om helbredsmæssige forhold og søger oplysninger på offentlige institutioners websites.

De unge – dem på 16-19 år – kommunikerer. Det er næppe overraskende, men de er markant flittigere end andre til at bruge sociale netværkstjenester og IM´e. Faktisk er der vist kun én kommunikationsform, som de yngre bruger mindre end de ældre. De helt unge mailer ikke helt så meget som deres lidt ældre søskende og forældre.

92% i aldersgruppen 16-19 mailer, et tal der er højere blandt både de 20-39 og de 40-59-årige. Faktisk mailer de helt unge ikke mere end den ældste aldergruppe i undersøgelsen, nemlig de 60-74-årige. De ligger også på 92%. Så der ER faktisk lidt morfar – eller i hvertfald far – over mailen, også selvom der ikke er afgrundsdyb forskel på tallene.

Måske afspejler det også, at vi holder fast i de medier vi “er vokset op med på nettet” og derfor kender? I så fald er det ikke vanskeligt at gætte på, hvilke kommunikationsværktøjer, der er superrelevant indenfor de næste 10-15 år….