sort, beige, hvid, blå – BH, farver og statusopdateringer


Tilsyneladende startede trenden omkring 3. januar og holdt sig i ca. 4 dage før det klingede af. Trenden handlede om at skrive sin aktuelle bh farve som status på Facebook for at skabe opmærksomhed om brystkræft. På K-forum har marketingmedarbejder hos TDC, Helene Støvring skrevet en artikel om fænomenet.

“BH-opdateringen” er langtfra den første af denne type virale støtteerklæringer, men det er en af de hidtil mest kryptiske. Satte man et grønt billede på sin Twitter for at markere støtte til den oppositionelle bevægelse i Iran var det relativt enkelt at afkode budskabet. Fordi den grønne farve var almindeligt kendt som oppositionens. Det er også temmelig nemt at forstå statusopdateringen om at “være Kurt Westergaard” eller sætte hans tegning som profilbillede.

BH-farvestatusserne er derimod meget vanskelige at afkode. Man kan derfor – måske med en vis ret – sætte spørgsmålstegn ved, hvad aktiviteten er rettet imod. At skabe ny opmærksomhed eller bekræfte et allerede eksisterende fællesskab?

Èn måde at undersøge sagen på kunne være et tjek i Google Insights, ud fra en forventning om at en øget interesse kan afspejles i søgemønstre. Her ses en tydelig interesse for søgetermerne “facebook farve” hvorimod søgningen “brystkræft” ikke er påvirket i samme grad,