Følg-et-museum-på-Twitter-dag 1. februar 2010


På sin blog MuseumMarketing har Jim Richardson foreslået at gøre den 1. februar til “Følg-et-museum”- dag på Twitter. Ideen er straks slået an – den er også god, måske lige bortset fra, at der i Danmark ikke er så forfærdeligt mange museer der twitter.

Udgangspunktet for initiativet er markedsføring, og Richardson nævner, at ud af 871museer på Twitter har de fleste under 500 followers.  Man kan godt stille spørgsmålstegn ved, om et stort antal followers i sig selv er interessant. Der er også en kvalitativ dimension, at det er followers, der er interesseret i det institutionen beskæftiger sig med, at det er personer, der har lyst til at bidrage og være med i et digitalt samvær etc.  Man skal også være opmærksom på, at ens indhold kan ses (fx som rss) andre steder end på Twitter.  Der er meget andet, end markedsføring og reklame, som en kulturarvsinstitution kan bruge mikrobloggingtjenesten til….. men på den anden side: har man kun ganske få followers, begrænser det alligevel mulighederne en del :-)

Helt tilbage i 2008 bragte Nina Simon en række virkeligt gode råd til museer på Twitter – An Open Letter to Museums on Twitter. Det allerførste råd er, at man ikke skal bruge Twitter til at spamme sine followers om at komme på museum tror jeg er meget rigtig. Den kunne også gælde mange andre sociale medier, hvis man ser disse som en platform for samtale snarere end reklame. I længden er det svært – og måske hurtigt uinteressant – at snakke med nogen, der kun står og råber, at der er omvisning for børn på søndag klokken 14 og at den nye særudstilling åbner den 25. :-)

Nina Simon har mange flere gode råd, som er voldsomt inspirerende og fornuftige. Også selvom man ikke umiddelbart har mulighed for at føre dem ud i livet, men stadig er i en udviklingsfase, hvor mediet undersøges. Både institutioner og followers er forskellige, og hvis tanken om, at sociale medier er en platform for kollaboration, giver det god mening at followers, fans, venner – og hvad man ellers kalder kontakterne de forskellige steder – også selv skal være med til at skabe rummet og den digitale snak.

Men i forhold til Twitter kunne første skridt hertillands godt være flere museer med flere followers på platformen. Så… hvad skal der mon ske den 1. februar?

Links
followamuseum.com
Jeg har prøvet at lave en liste @charlotteshj/nordic-cultural-heritage over nordiske arkiver og museer som twitter. Tip gerne om dem, jeg har glemt!