Skal Facebook-sider og grupper ALTID have liv?


Forleden læste jeg et rigtig godt indlæg på Kommunikationsforum: Gys på Facebooks kirkegård. Grundlæggende er jeg helt enig i substansen: hvis man bruger sociale medier skal man være social – eller i hvertfald prøve på at være det. Hvorfor de firmaer, der nævnes i artiklen (det er primært store, danske virkesomheder) ikke gør det, er der sandsynligvis mange årsager til – det vil jeg ikke gisne om her.

Men indlægget fik mig til at overveje de forskellige motiver, som kan få en person til at joine en gruppe eller være fan af en side. Jeg har bemærket, at yngre (i hvertfald personer, der er væsentlig yngre end jeg selv) kan have en helt anden “join-kadence” end de lidt ældre.

Nogle joiner mange grupper om ugen – flere om dagen? Bunder denne form for brug oftest i et ønske om at interagere og deltage?

Grupper og sider med  med navne som fx Alle smukke piger ender med A eller E, os der hader når forældre  ikke kan give en grund til det vi ikke må!, for os der sov længere end til klokken 12:00, dagen efter nytårsaften:D. eller Lærerne kalder det at kopiere, vi kalder det broderskab! rummer nogle meget klare og letforståelige statements.

Ved at joine eller blive fan af disse “statements” kan man markere en lige så klar og letforståelig opbakning  til den pågældende opfattelse. Som det udtrykkes i gruppen: I Join Too Many Groups Because Their Names Make me say.. “OMG, THATS TRUE!”.  Samtidigt viser man, at man ikke er alene med holdningen. Der er jo en hel gruppe, der mener det samme.

Er der altid forskel på, hvad der sker mellem hjernen og musefingren, når en 15-årig fx joiner Ingen kan forstå mig og min bedste venindes humor <3 og en 45-årig melder sig som fan af fx et dagblad eller en kulturinstitution? Kan begge dele ikke være udtryk for en kulturel ytring, som primært handler om at kommunikere en del af sin personlighed? Og hvilket aktivitets- og interaktionsniveau forventer man i så fald af det sted, man tilknytter sig?

Som sagt mener jeg også, at man skal gøre en indsats for at være social på sociale netværkssteder. Men de forskellige forventninger og motivationer bør måske tages i betragtning, når man fx betragter sin opslagskvalitet og antallet af interaktioner på de FB-sider, som man arbejder med?

Indlægget er crossblogget på min blog hos NCK

4 comments

  1. Det forlyder at op til flere mennesker har både et arbejde og et liv udenfor facebook. Jeg mener facebook er en opslagstavle, hvor man kan udbasunere til sit forum, hvad man går op i lige nu, hvorefter vennerne kan svare igen enten på væggen eller med en mail. Om man melder sig ind i a helluva lot af grupper, er da helt op til den enkelte. Min omgangskreds er snæver, og jeg er glad for at følge med i deres færden og interesser. Men jeg får mere glæde af at at passe mit arbejde, end at facebook’e.

  2. Hej Marianne,

    Og mange tak for kommentaren. Jeg tror, at der er mange forskellige grunde til at man bruger Facebook (og andre sociale netværkssteder). For nogle er det helt sikkert den “Twitter-agtige” – hvad-laver-jeg-lige-nu tilgangsvinkel, som du er inde på.
    For andre flyder de kontakter man har med personer hhv. online og offline-kontakter mere sammen og giver måske en ny form for relation. Der er også stor forskel på, hvor mange grupper m.m. som folk er med i (har lyst til at være med i) og derfor tror jeg at det måske kan være vanskeligt at tale om de sociale netværkssteder som “ét sted” med +et sæt regler, sådan som vi måske ofte gør. Relationerne er hele tiden afhængige af hvem der skaber dem, og hvilke forventninger, der er på begge sider. Det er faktisk rigtigt spændende!

  3. Hej Charlotte

    God pointe, men jeg tror, at indlægget på K-forum har fokus på det besynderlige i, at virksomhederne ikke udnytter potentiale på Facebook bedre – ikke at 90 procent af de såkaldte “fans” sandsynligvis er ligeglade med at danne en relation og mere bruger fan-erklæringen som et engangs-statement, et signal til deres venner og kontakter om deres holdninger, interesser og personlige stil.

    :-) Jesper

  4. Hej Jesper,

    Tak for kommentar!

    Det er jeg helt enig med dig i, det er bestemt dét, der er artiklens pointe. Jeg har læst den og syntes det var en – faktisk for mig lidt overraskende – “kavalkade” af firmaer, som blev fremdraget her. Jeg er bestemt heller ikke uenig i grundsynspunktet – man skal klart prøve at være social, hvis man er i et socialt netværk.

    “Gravstedslisten” satte blot nogle yderligere tanker i gang … Jeg tror, at vi ( i hvertfald jeg selv) måske ofte har tænkt på Facebook og andre netværk som ét “hus”, og ikke som en række af “digitale lejligheder”, hvor det i hvert enkelt tilfælde er “beboerne”, der definerer egne relationsprojekter.

    :-) Charlotte

Der er lukket for kommentarer.