Skal Facebook-sider og grupper ALTID have liv?


Forleden læste jeg et rigtig godt indlæg på Kommunikationsforum: Gys på Facebooks kirkegård. Grundlæggende er jeg helt enig i substansen: hvis man bruger sociale medier skal man være social – eller i hvertfald prøve på at være det. Hvorfor de firmaer, der nævnes i artiklen (det er primært store, danske virkesomheder) ikke gør det, er der sandsynligvis mange årsager til – det vil jeg ikke gisne om her.

Men indlægget fik mig til at overveje de forskellige motiver, som kan få en person til at joine en gruppe eller være fan af en side. Jeg har bemærket, at yngre (i hvertfald personer, der er væsentlig yngre end jeg selv) kan have en helt anden “join-kadence” end de lidt ældre.

Nogle joiner mange grupper om ugen – flere om dagen? Bunder denne form for brug oftest i et ønske om at interagere og deltage?

Grupper og sider med  med navne som fx Alle smukke piger ender med A eller E, os der hader når forældre  ikke kan give en grund til det vi ikke må!, for os der sov længere end til klokken 12:00, dagen efter nytårsaften:D. eller Lærerne kalder det at kopiere, vi kalder det broderskab! rummer nogle meget klare og letforståelige statements.

Ved at joine eller blive fan af disse “statements” kan man markere en lige så klar og letforståelig opbakning  til den pågældende opfattelse. Som det udtrykkes i gruppen: I Join Too Many Groups Because Their Names Make me say.. “OMG, THATS TRUE!”.  Samtidigt viser man, at man ikke er alene med holdningen. Der er jo en hel gruppe, der mener det samme.

Er der altid forskel på, hvad der sker mellem hjernen og musefingren, når en 15-årig fx joiner Ingen kan forstå mig og min bedste venindes humor <3 og en 45-årig melder sig som fan af fx et dagblad eller en kulturinstitution? Kan begge dele ikke være udtryk for en kulturel ytring, som primært handler om at kommunikere en del af sin personlighed? Og hvilket aktivitets- og interaktionsniveau forventer man i så fald af det sted, man tilknytter sig?

Som sagt mener jeg også, at man skal gøre en indsats for at være social på sociale netværkssteder. Men de forskellige forventninger og motivationer bør måske tages i betragtning, når man fx betragter sin opslagskvalitet og antallet af interaktioner på de FB-sider, som man arbejder med?

Indlægget er crossblogget på min blog hos NCK