Hvad er interessant seo for arkiv og museum?


Som ansat i kulturarvsbranchen hører man fra tid til anden forslaget om, at det så må være et godt mål at være øverst i Google på fx “arkiv” og “museum” (alt efter institutionstype, forstås.) Det er naturligvis altid godt at ligge pænt på de søgekriterier, som ens interessenter anvender. Fx skulle man gerne være synlig på institutionens navn. Men er institutionstypen oplagt?

For flere år siden læste jeg et godt indlæg på én af mine yndlingsblogs “Pletfjerner er vigtigere end Vanish“. Indlægget handlede om det væsentlige i at være synlig på dét, folk søger efter – ikke kun på dét produkt, man gerne vil sælge. Kan denne tankegang mon overføres til kulturarvsbranchen?

Kulturarvsinstitutioner beskæftiger sig med emner, historiske perioder, bestemte kunstnere, “-ismer”, regioner, byer, osv.  Der er en lang række former for indhold som kan udgøre en indgang, der er mere relevant for brugere, end selve institutionen.

Brugeren, der fx googler en bestemt institution eller institutionstype er temmelig målrettet.  Den, der søger efter hhv. “arkiv” eller “museum” véd, at hun ønsker kontakt med netop denne type kulturarvsinstitution. I realiteten er hun måske så afklaret, at hun ikke søger efter det, hun vil finde –  men leder efter stedet, hvor hun allerede ved, at det ønskede findes. En ret specialiseret tilgang.

Tjekker man søgevolumen i Insights for “arkiv” og “museum” er den pæn – også sat i forhold til konkrete emner, man kan sammenligne med. Fx som ovenfor, “museum” i forhold til forhistoriske tidsperioder. Umiddelbart kunne det derfor være fint at opnå synlighed på institutionstypen. Men søgeudtrykket kan have en høj volumen, fordi det optræder i kombination med andre ord. Kombinerer man “museum” med et andet ord – fx “børn” (en vigtig målgruppe) – ser volumen helt anderledes ud, denne gang i periodernes favør.

Et andet forhold er, at det næppe er ligegyldigt for brugeren, hvilket arkiv eller hvilket museum, hun får fat i.  Skal museet være et naturhistorisk museum på Fyn eller et kunstmuseum på Sydsjælland? Skal arkivet være et lokalarkiv på Bornholm eller et stadsarkiv i Nordjylland?

Brugere interesserer sig for både brede og smalle emner:  “Provinskøbings historie”, “Slægten Glatnakke fra Lille Afkrog”, “Offerfundet i Pluddermosen” osv … hvor de opdigtede navne jo efter behag kan skiftes ud med mere realistiske og relevante.

Èn seo-strategi kunne derfor være arbejde på at øge synligheden på de emner, som institutionen kan belyse for de søgende brugere. Altså fx synliggøre webteksten om  “Provinskøbings historie” eller e-registraturens post om brevsamlingen med relation til “slægten Glatnakke”. Jeg kender ikke i skrivende stund til institutioner, der har arbejdet med seo-tekst ifht. vejledning og historiske artikler.  Men de findes sikkert. På databasesiden kunne man nævne Amsterdams Stadsarkiv, der har lagt kræfter i at gøre deres e-registratur synlig i Google (søger man byens tidligere borgmester, Wim Polak i hollandsk google er posterne fra registraturen blandt søgeresultaterne)

En kombination af synlighed på institutionsnavn/type men også på det reelle indhold, dvs. de emner og forhold, som institutionen formidler eller tilgængeliggør… er det interessant seo for kulturarven?