Websites med langt liv og sociale muligheder kan også være “Best of the Web”


Det er altid skønt, når ens favoritter vinder! Så derfor har jeg rigtig glædet mig over, at én af mine yndlingswebsites Culture24, har fået en pris ved Museums and the Web.

Jeg glæder mig imidlertid ikke bare på vegne af en god website, men også fordi jeg ser hele kategorien “long-lived”, som den har vundet i,  som udtryk for en ny vinkel. En del af pointen med denne kategori er “to celebrate sites that year-over-year continue to be useful and serve their communities. Their longevity embodies the power and effectiveness of sustained engagement”.

Kulturarvens verden er ofte utroligt projektorienteret. Der bliver lavet virkeligt mange nye ting, spændende, sjove, innovative og teknologisk-fremme-i-skoene projekter. Det er bestemt godt, og der er mange pointre i at fremhæve nogle af de bedste af denne type projekter med priser eller hædrende omtale.

Men nettet handler ikke kun om at fremstille produkter eller gennemføre projekter, der ser flotte ud og benytter den nyeste teknologi.  Det handler også om at udvikle indhold, som brugere synes at de har gavn af og vil forbinde sig med over længere tid. Nettilstedeværelse er også at opbygge og udvikle relationer mellem en site og dens brugere. Det er noget med lange haler – og lange, seje træk.  Derfor er det interessant nu at se sites, der opnår anerkendelse for netop en langsigtet og længerevarende indsats. Det er jo ikke dårligt at lave noget der holder og engagerer og kan bruges – også ud over en projektperiode :-)

Flere af de øvrige præmierede sites bygger også på langsigtede principper og på dialog snarere end teknologi og æstetik (dermed ikke sagt, at de ikke er pæne :-). Men Artbabble, MuseumMarketing, PhilaPlace – samt V&A´s billeddatabase og ikke mindst Picasso-museets brug af sociale medier er sammen med Culture24, alle steder, der ikke har karakter af at være traditionelle sites, der formidler et emne, som en bruger kan læse om. Det er steder, hvor brugens egen brug af indholdet og opbygningen af relationer er en vigtig del af det content som siten indeholder.

Skal vi ikke også have danske webpriser for langlivet virksomhed, brug af sociale medier og brugerinddragende indhold? Så ville jeg fx godt nominere  WikiSilkeborg, Køge Byhistoriske Arkiv , Det Kongelige Bibliotek og Københavns Museum – hvem (store såvel som små) er ellers gode til det lange og det brugerinddragende? Måske kunne man få en pris for god SEO og flot websynlighed for kulturarven med i købet?