Digitalkoot – red mulvarpene og giv et bidrag til digital, finsk kulturarv


Gotiske bogstaver har det ikke for godt med OCR og andre former for ordgenkendende mekanikker. Det kan forresten være galt nok med de almindelige latinske.

At forene spil og oparbejdelse af metadata blev for nyligt prøvet af Det Kongelige Bibliotek i Danmark med Facebook-spillet “Gør en forskel“, der havde billedtagging som sit formål. KB´s spil som var i beta, forenede en god digital gerning for kulturarven med gode gerninger IRL. Et element i spillet var, at brugeren ved at deltage kunne være med til at generere midler, som ved prøveperiodens slut blev overført til Red Barnet. En fond støttede initiativet gennem et tilsagn om at donere 5.000 til organisationen, hvis tag-spillet nåede et bestemt antal brugere. Målet blev nået og over 7 dage blev der genereret 22868 ord, af hvilke var 2516 var valide. Det var nok til, at KB planlægger at fortsætte spillet på et senere tidspunkt.

Nu har det Finske Nationalbibliotek også skabt et Facebook-spil, hvis formål er at “korrekturlæse” og dermed skabe bedre indeksering til gamle, digitaliserede aviser. Websiten Digitalkoot (engelsk version) er indgang til spillet, hvor der logges på med Facebook-konto. Det igangværende projekt omfatter af 410 udgaver af avisen Aamulehti op gennem 1800-tallet. Stedet indeholder to spil. Det ene koncept er, at muldvarpe viser skilte med gengivelser af originale ord + transskribering, hvorefter spilleren skal angive om transskriberingen er rigtig eller forkert. Det andet spil lader deltageren “redde” muldvarpe, som skal over en å ved at lade korrekte transskriberinger danne en bro over vandet. Målet er naturligvis at redde så mange muldvarpe som muligt.

Mikrospil og sociale spil over overordentlig populære. En undersøgelse fra Nielsen viste sidste år, at “on-line games” næst efter socialt netværkeri, faktisk er dét som vi bruger mest computertid på. Så det er oplagt at kombinere det sociale i spilleinteressen med nyttig eller velgørende gerninger. Tænk hvis hver eneste ko eller hønsehus i Farmville også havde en pendent i form af kulturarv, der var blevet en lille smule bedre eller lidt mere synlig? Det springende punkt er naturligvis, om man kan gøre sit spil “sticky” nok og få skabt den legeværdi, som gør at brugere kommer tilbage. Er der nogen gode eksempler?

3 comments

  1. Så morsomt! Men hvor mange brukere behøves for at man ikke bruker mer ressurser på å lage spillet og oppdatere facebook-siden enn det man ville brukt på å gjøre den jobben spillerne gjør for en?

  2. Hej Hege,

    Tak for kommentar! Du har helt ret – det er jo en overvejelse, som man altid må gøre sig! På http://www.digitalkoot.fi/en/splash kan man løbende følge status, og der har angiveligt været doneret 1 mio. “microtasks” i løbet af de første 7 dage (hvordan kvaliteten har været, har jeg ikke kunnet finde noget om)

    Jeg synes, at der er en pointe i, at både det finske muldvarpespil og (så vidt jeg ved) Det Kongelige Biblioteks “Gør en forskel” er lavet sådan, at det ikke kun er til korrektur af ét projekt.
    Institutionen vil kunne lægge flere digitaliseringsprojekter i efterhånden, sådan som jeg har opfattet det. Så jeg tror, at man skal se det som et langlivet initiativ der skal “tjene sig ind” over lidt længere tid?

Der er lukket for kommentarer.