Hvor er den sociale tjeneste for os, der er til historie og kulturarv?


Det er måske ikke sociale sites, der mangler. Og dog – findes der tjenester, som er baseret på interesse i stedet for form? Hvis den ovenstående login-skærm fandtes i virkeligheden – ville nogen så bruge den?

Jeg kan, hvis jeg vil, og har teknologien ved hånden,  tjekke ind på alt muligt. Jeg kan dele min fysiske tilstedeværelse på indtil flere tjenester. Med tjenester som miso og glue kan jeg connecte med bøger, film og underholdning. Jeg kan forbinde de fleste af tjenesterne med hinanden og filtrere, så ting jeg har vist ét sted også vises på andre.

Der er (vist?) endnu ikke et netværk for arkiv- og museumsgængere, men det kunne sagtens tænkes at være i støbeskeen i marketingafdelingen ét eller andet sted. Jeg kunne fx sagtens forestille mig tanken om en særlig museumstjeneste, hvor man kunne tjekke sin tilstedeværelse i særudstillinger ind.

Men ville det være fedt nok? Det har slået mig, at alle de netværk, jeg kender, er baseret på form og ikke indhold. Det er “at læse”, “at se film” som er omdrejningspunktet – ikke indholdet i dét man læser eller ser. Der er selvfølgelig mange, som er interesserede i fx film eller bøger som medie, og derfor læser/ser en del på tværs af genrer. Men vi har også interesser, som går på tværs af fremtrædelsesformer og produkter som fx bøger, film og udstillinger.

En interesse er et lag i virkeligheden. En slags filter, som man kan vælge at bruge i forhold til de ting man gør. Når jeg selv fx ser flere historiske udstillinger, end udstillinger på naturmuseer, er det fordi jeg er mere interesseret i kulturhistorie. Når jeg putter “Hundemordet i Vimmelskaftet” og ikke en spritny dansk digtsamling i kurven hos boghandleren, er det også fordi jeg er mere interesseret i historie end moderne litteratur.

Jeg kan dele både min tilstedeværelse på museerne, mine bogindkøb og den historiske film, jeg ser i biografen – men på 3-4 forskellige tjenester. Hvad nu, hvis jeg med blot ét lille ekstra dap på telefonen kunne vælge, at det også skulle samles og deles på en “kulturarvstjeneste”? Her ville jeg selvfølgelig have en profil, der viste mine tjek-ins i forhold til gøremål, som var relevante for emnet kulturarv uanset om det var udstillinger, besøgssteder, bøger, film. Og jeg kunne vise mine yndlings-historieartikler fra wikipedia, favoritmuseer og min samling af arkivalier, fotos, etc. som jeg bruger til netop min historiske interesse, ligesom på fx Footnote.

Efterhånden som flere og flere  af de store netværk, Facebook, linkedin etc. er mainstream kan ét af udviklingsscenarierne være udvikling af mindre, og stadigt mere specialiserede steder med større focus på interessefællesskaber. Måske findes “kulturavstjenesten” allerede?

3 Kommentarer

  1. Kære Charlotte
    Er det du efterlyser ikke netop endnu en form. En form til os der er til historie og kunst.
    Er det vi har brug for ikke snarere at spille historie og kulturarv ind i de sociale medier der allerede er og hvor de der interesserer sig for den form og det indhold er. Madinteresserede skal vi nå på deres medier (hvis de har nogen) og spille ind med noget de kan bruge og perspektivere den viden der er.

    Jeg tror ikke på flere portaler (og det gør du heller ikke) men det du gør her er vel at efterlyse endnu en portal. ikke flere protaler, men mere indhold.

  2. Nej… det er ikke en ny form (og bestemt endnu mindre en ny portal som kbh.dk eller lignende).

    Jeg tænker det mere som et redskab, hvor man (uden store anstrengelser) kan dappe forskellige ting fra andre lag sammen. Jeg synes, at man netop nu ser tendenser, der går i retning af at samle indhold fra mange forskellige steder til nye helheder (jeg tænker fx på tjenester som paper.li)

    IRL finder vi mange fællesskaber for fremtrædelsesformer -(læseklubber, filmklubber osv.). Men vi har også “indholds-fællesskaber” eksempelvis historiske foreninger og selskaber. Her arbejder man som regel med mange forskellige midler (foredrag, udstilling, bog, etc.) men ud fra den samme, grundlæggende interesse. Det er emnet, der er det gennemgående grundlag for produkter og aktiviteter.

    Derfor synes jeg kunne være spændende at tænke på en tjeneste eller tool, der med udgangspunkt i interessen, forener mange fremtrædelsesformer. Jeg ser det slet ikke som en modsætning til at spille kulturarv ind i alle de eksisterende former, hvor det lader sig gøre. Det skal vi også. Tværtimod tror jeg, at det “formsmæssige” og det “indholdsmæssige” udgangspunkt kunne komplettere hinanden, fordi vi tænder på forskellige tilgange.

  3. Jeg synes at Facebook-aflæggeren Jumo (http://www.jumo.com/) har en del af disse elementer. Jumo lader mig følge emner og organisationer, der beskæftiger sig med problemstillinger, der interesserer mig og samler det på min velkomstvæg i en nydelig organiseret form. Indholdet løftes fra institutionernes andre feeds (Twitter, blogs, Facebook etc).
    Jumo giver også mulighed for at brugerne kan følge hinanden og forbinde deres egne feeds samt muligheden for at stemme emner op, så de optræder højere på listen.
    Desværre er meget få danske organisationer og institutioner (og danskere i det hele taget) repræsenteret på Jumo, hvorfor der er en stor nordamerikansk overvægt i det jeg bliver præsenteret for, men jeg synes alligevel at det virker.

Der er lukket for kommentarer.