Digital kvalitet er mange ting – på MW11


Det blev ikke til nogen award for de danske farver på årets Museums and the Web, selvom VÆGGEN fra Københavns Museum var nomineret. At være nomineret er dog heller ikke dårligt.

Årets bedste site “overall” blev generator fra Australian Centre of the Moving Image: Et videosite, hvor brugere med anvendelse af sitets forskellige ressourcer kan lave egne produktioner, som på fx den aalborgensiske moviscop. På generator kan brugerne dog også  uploade og dele copyright-frit indhold. Iøvrigt er den pæn, look-and-feel er rigtig lækkert.

En anden af vinderne, Smithsonians online diskussion af ny webstrategi, som løb med laurbærene i både “professional” og “peoples choice” kan næppe konkurrere på lækkerhed. Men …. udseende er ikke alt! Det er indholdet, som gør strategisiten til noget særligt. Et  åbent arbejdsredskab for deling af ideer og udvikling – så åbent at andre, udenfor institutionen, også kan lade sig inspirere. Lignende tanker om åben strategiudvikling, findes på Nordiska Museets Mot Nya Medier.

Et initiativ som Portable Antiquities Scheme, der er en platform for amatørfund har efter min mening længe fortjent den anerkendelse, som årets MW har givet den. Også her må det være indhold, snarere end udseende og teknologisk innovative løsninger, der ligger til grund.

På denne måde afspejles mange forskellige former for kvalitet i årets awards. Museums and the Web har gennem de seneste år fået flere nye kategorier, fx social og long-lived, der møder aktuelle trends og behov indenfor udvikling af digital tilstedeværelse.  Et ønske til en ny kategori kunne være “Shareable” – for online-arkiver, billedbaser etc. med delingsparthed gennem åbent API og masser af muligheder for let og enkelt at udvikle egne apps, widgets etc.