Crowdfunding: bøger og kultur, som folk vil have


“Vi skal jo ikke bare give folk dét, de vil have…” er en sætning, som man tidligere kunne høre rundt om i kulturarvsverdenen. Den er vist ved at gå lidt af mode, for tidens trend er jo unægteligt at lytte til brugerinteresser. Med crowdfunding får brugerne mulighed for endnu mere indflydelse – også i kulturlivet.

Et af de nyeste eksempler på crowdfunding er det britiske site Unbound. Normalt er det udgiverne, der bestemmer hvilke bøger, der skal i trykken Det gør de bl.a. ud fra vurderinger om manuskripters litterærere og kunstneriske kvaliteter – samt salgbarhed, naturligvis.

Men hvad, hvis det nu var de potentielle læsere, der i højere grad havde indflydelse på, hvilke bøger, der blev udgivet? Dén tanke ligger bag sitet Unbound, som netop har launchet. Systemet er, som ved andre crowdfunding sites, at den, der synes om en idé (i dette tilfælde en bog) kan støtte med en større eller mindre sum, og på denne måde være med til at sikre dens udgivelse. Hvis projektet når sit finansieringsmål bliver det realiseret, og hvis ikke, så kan investorerne få pengene tilbage eller evt. overføre dem til et andet projekt, som de vil støtte.

Unbound kan personer, der har støttet et bestemt projekt, imidlertid også få adgang til den pågældende forfatters “shed”. Dvs. en form for “mini-ekstranet”, hvor forfatteren kan lægge kapitler i kladde, update om projektets fremadskriden og i det hele taget diskutere bogen med sine støtter.

I Sverige kan kulturinteresserede stockholmere være med til at øve indflydelse via Crowdculture.se, der i øvrigt var blandt de nominerede til Guldlänken, en pris, som gives til en innovativ offentlig tjeneste. Det danske Booomerang.dk er ved at komme fra start, men lidt ærgerligt, at man kun kan støtte “Kunst” og ikke det lidt bredere “Kultur”.

Crowdfunding er spændende. Det giver brugere mulighed for at få direkte indflydelse på, hvilke produkter og muligheder, der skabes. Ikke et ondt ord om smagsdommere – det er fedt med personer, der har holdninger, som man kan diskutere. Men det er også fedt, hvis flere typer af projekter kan få en chance. Fx dem, der hverken er mainstream nok til at være kommercielt interessante eller funky nok til at være innovativt interessante.

Er crowdfunding mon ikke en mulighed, som kunne være interessant for fx den nyskabende, men også for den helt lokale kulturarv? Fx når lokale ildsjæle forgæves har søgt lokale sponsorer til renovering af Genforeningsstenen i Monumentkøbing, en ny udstilling om  modstandskampen i Museumsby, digitaliseringen af fæsteprotokollerne fra Arkivstrup Gods eller indsamling af fotos og erindringer fra 70´ernes musikfestivaller i Spillerød, etc., etc.

Princippet er jo egentlig ikke nyt. Fx har mange ældre publikationer en fin tabula gratulatoria eller subskribentliste med tak til venlige mennesker, som har støttet netop dette produkt. Men nu er der sat strøm til, og det er langt nemmere at komme i kontakt med en større kreds af potentielle interessenter.

Jeg er meget spændt på at se, om finansieringsformen får indflydelse i kulturarvsbranchen, og i givet fald hvilken. Mon KUM eller KUAS skulle få lyst til at facilitere en crowdfundingressource for kulturarv på deres websites?

Links:
Unbound

Crowdculture.se
(svensk kultur-crowdfunding)
Booomerang.dk (dansk crowdfundingsite – nystartet)
Kickstarter
Indiegogo