Museum apps – hvad henter brugerne på Android Market?



I øjeblikket sprøjter det ud med museums-apps. Der er efterhånden meget at vælge imellem, så hvad er det brugerne henter på deres smartphones? Hvad hentes mest?Hvor tunge er de? Er de lavet af kunst- eller kulturmuseer? Koster de penge?

Som HTC-bruger har jeg kigget på Android Market. Dog velvidende, at antalet af downloads formodentlig er langt højere for de samme apps i Apples AppStore. Tallene i skemaet angiver ikke det nøjagtige antal downloads, men hvorvidt antallet af downloads overstiger de pågældende tal (fx “100” betyder altså, at app´en er hentet over 100 gange).

Det er ikke helt let at konkludere ud fra skemaet, men et bud på museums-app elementer kunne være:
– gratis
– ikke for pladskrævende på telefonen
– brug-og-smid-væk (eller med langtidsholdbar funktion)

Ligesom vi for 10-12 år siden fik travlt med at oprette websites, har mange nu travlt med at afprøve app-formatet. En app kan laves, udgives og evt. revideres med mellemrum, men den kræver ikke et løbende engagement som fx en tilstedeværelse i sociale netværk. Derved minder den en del om klassiske museumsprodukter som brochurer, foldere o.lign.

Når jeg selv henter en app, er det som regel enten noget, der kan bruges til konkrete opgaver (rejseplanen, evernote) eller noget, der udvider min verden uanset hvor jeg er (sociale apps). Jeg har selvfølgelig også ntet og afprøvet en række museumsapps, men de er efterhånden slettet igen. Der er ikke ubegrænset plads på telefonen, ligesåvel som der ikke er ubegrænset plads i tasken. Så apps, der ikke er i brug må vige. Jeg fravælger fx selv rene info-apps. Fordi informationer let kan findes ad anden vej med bistand fra Google. Inden man laver en app bør man selvfølgelig altid overveje, om det brugeren har brug for tilgodeses bedst af netop denne form, eller om “produktet” reelt findes i forvejen.

En nylig opgørelse fra Nielsen viser, at amerikanske Andriod-brugere synes om apps, der tilbyder funktion og ikke kun information. Fx mail, Google, Facebook, visse spil – er populære.

Museum2go har en samlet en lignende oversigt over apps fra museer. Den har jeg taget udgangspunkt i og udviddet med andre former for kulturarvsapps samt tilført oplysninger om antal downloads fra Market.

Er der trends? Det er vanskeligt med skråsikre konklusioner. Ikke mindst fordi det i forhold til de udstillingsrelaterede apps er en ligning med mange ubekendte faktorer, udover det konkrete indhold og funktionalitet. Hvor længe har udstillingen varet, hvor mange gæster har den haft, hvor stort har markedsføringsbudgettet været, etc. Men forsigtig konklusion kunne måske være, at pladskrævende betalingsapps ser ud til at have det svært.

Skriv gerne til i Googledoc -Museumapps. iPhone-tal er også velkomne :-)

Links:
How Tech is changing the museum experience (Mashable)
Android Apps (Museum2go)
Top 20 Andriod Apps in the US (Nielsen)
From Picasso to Sarcophagi, guided by Phone (New York Times)