Digitale julekalendere fra arkiver og museer


Efterhånden har enhver kulturarvsinstitution med respekt for sig selv en digital julekalender. Digitale kulturarvsjulekalendere er ikke noget nyt. Mange har gennem flere år lavet kalendere ved fx hver dag at åbne et nyt link på sin website. I dag er variationen blevet meget større, og kalenderaktiviteterne foregår på sociale platforme.

Min egen yndlingskalender er i år Medicinsk Museions “Julemedikalender” på Facebook. Den er original i sin tilgang – den måde den kombinerer jul og medicinsk historie på i beretningen om Maria, der af sin fertilitetslæge får at vide, at hun skal have et barn, selvom hun ikke har nogen mand. Illustrationen var et foto fra Danmarks første private fertilitetsklinik Ciconia, oprettet i 1984. Og så går historien videre, fx med Marias bekymringer over, om hun som gravid må drikke al den gløgg og juleøl, hun får tilbudt,  med billede af Danmarks første kuvøse fra 1880, “fostervideoer”, graviditetsprøver og meget andet. Kalenderen har dels kørt på museets Facebook og dels på tumblr, som via adventcalendr.com har været lavet til en julekalendersite.

Årets nok største – men analoge – kultuarvsjulekalender leveres af arkivet i Grenaa, som ganske enkelt har gjort hele arkivets gule bygning med røde skodder til én stor kalender. Hver dag har folk i Grenaa kunnet se arkivaren klatre på stiger og trapper for at åbne “skodde-lågerne” og julemanden har indfundet sig på arkivet for at få en 167 meter lang ønskeseddel fra (de artige?) børn i Grenaa. Kalenderen har så vidt jeg har kunnet opspore, ikke kunnet følges rigtigt digitalt – med mindre man er Facebook-ven med julekalenderarkivaren.

Danmarks nok mest julede museum – Den Gamle By – har som årets digitale julekalender valgt et nyhedsbrev om julens historie, leveret i mailboxen “med historiske finurligheder om julen”.

Andre har valgt at jule på Facebook med udgangspunkt i samlingerne, som fx Aalborg Stadsarkiv og Silkeborg arkiv der hver dag har publiceret videoer og gamle fotos med juletema. Atter andre har valgt blot at markere den tilstundende højtid med få statusopdateringer eller et enkelt billede. Eksempelvis har H C Andersen museet på Facebook brugt Danmarks ældste, kendte “flettejulehjerte” (der er flettet af Andersen i gul og grøn) som profilbillede.

Nationalmuseet, Statens Arkiver og Det Kongelige Bibliotek har haft en fælles, digital julekalender på Facebook og Twitter, som jeg selv har været involveret i. Kalenderens indhold er blevet til med brug af FB-albums men også med indhold fra institutionernes websites blandet med Flickr og YouTube-indhold produceret til lejligheden. Hvor kalenderens indhold måske har været relativt traditionelt, har formen været en smule anderledes, fordi de tre institutioner har kørt kalenderen som en “julestafet” – dvs ved at dele og retweete hinandens indhold i stedet for udelukkende at vise genstande m.m. fra egne samlinger.

Jeg har utvivlsomt glemt nogle danske, innovative og digitale kulturarvsjulekalendere – men hvilke?