Augmented reality reklame for udstilling på SMK


Dette må vist være den første danske museumsreklame, der bruger augmented reality?

AR er et relativt nyt fænomen i reklamesammenhæng, ét af de første eksempler som nåede en bredere kreds var nok forsikringsselskabet AXA´s “iAdd”, som sidste år blev brugt til at promovere en app, der kan hjælpe brugeren i tilfælde af biluheld.

I SMK´s tiltag udfolder reklamen sig ved, at man – efter at have hentet en app – kan få figuren på Hammershøi billedet til at dukke frem, hvis man møder plakaten i byrummet.

“Hammershøi-damen” er en levende model, som vandrer ind i billedet og stiller sig i den position, som kvinden på det originale maleri indtager. Appen er også forsynet med fotomulighed, sådan at man kan tage et billede af den “levendegjorte” plakat i byrummet eller evt. sammen med konen, hunden … eller hvad man nu er i følge med.

Mulighederne i denne type apps er store, og ikke kun til en enkelt udstilling. Også formidlingsmæssigt er der store muligheder. Man kunne fx

  • placere historiske personer i forskellige lokaliteter og opleve et Kodak-moment sammen med Christian den Fjerde eller Harald Blaatand (lidt i stil med “Instant Santa”, der hærgede telefonerne til jul).
  • udlåne gratisark, der giver indtryk af, at man står med fx guldhornene i hænderne, når situationen ses gennem telefonen. (som fx i denne video, dog med en lidt anden type genstand)
  • sælge/bortgive kort som gør det muligt for brugere at placere historiske genstande – eller kunstværker – i eget hjem, set eller fotograferet gennem AR.

Links:
Instant Santa
AXA augmented add