Pinterest til museum og arkiv?


For tiden er det svært at åbne noget som helst uden at støde på indlæg om tjenesten Pinterest. Er det mon noget for arkiver og museer – og hvordan?

Pinterest er en tjeneste, der allerede nu er udråbt til det helt store i 2012. Den kan bruges via net eller app (pt. kun til iPhone, men Android er på vej) og anvendes til at lave “opslag” med fotos af ting, man kan lide. Billederne organiseres på “pinboards” – opslagstavler – der rummer forskellige emner. Nogle af mine egne pinboards handler fx om elge, lakrids og ting i museer og arkiver, som jeg synes om.

Pinterest er i høj grad et damenetværk, især yngre kvinder i alderen 25 – 34. Faktisk er hele 80% af brugerne kvinder i følge en nylig undersøgelse. Det er måske ikke så underligt, eftersom siten har et look-and-feel, som minder meget om et dameblad: lyst enkelt og med mange flotte og lækre billeder – af flotte og lækre ting. Pinterest er måske et af de visuelt lækreste netværk pt.

Kan arkiver og museer bruge Pinterest – ja, hvorfor ikke. Da der er tale om et netværk der i høj grad koncentrerer sig om interesse for fysiske objekter, er der jo en vis grad af sammenfald med dét, der udgør museernes samlinger. Sitens TOS skaber ikke helt klarhed over reglerne for institutionel/personlig deltagelse. Der skal afgives informationer, som identificere en person bag en konto, men det er samtidigt muligt at logge ind med Twitter, som accepterer pseudonymer. Der er allerede en hel del museer, som anvender siten, eksempelvis Chicago History Museum (men det er ikke lykkedes mig at finde arkiver).

Men hvordan kunne et museum eller arkiv bruge siten? Man kan naturligvis pin´e genstande – fx de højprofilerede – fra egne samlinger. Men spørgsmålet er om det er den bedste idé og dét som er tanken bag tjenesten. Pinterest´s TOS peger egentlig i retning af noget helt andet: “Avoid Self Promotion. Pinterest is designed to curate and share things you love. If there is a photo or project you’re proud of, pin away! However, try not to use Pinterest purely as a tool for self-promotion”  M.a.o. en opfordring til ikke kun pin´e egne ting, men at være social, deltage i kuratering og networking omkring objekter. Som altid på sociale tjenester må man også overveje, om det er institutionen, eller noget andet – en person, interesse etc. som skal være i fokus.

Hvis man som institution IKKE kun ville pin´e eget indhold, hvad kunne man så gøre?
Et par hurtige ideer fra hoften:

  • skabe pinboards, som andre kan bidrage til
  • følge sine followers og kommentere på deres pins
  • repin´e fra andres samlinger
  • organisere boards, der består af både egne og andres pins
  • skabe “temaboards”
  • arbejde målrettet på at like andres pins
  • arbejde målrettet med at kommentere andres pins

Links:
Who´s using Pinterest (ReadWriteWeb)
Pinterest for cultural heritage (ArchivesInfo)
Museums and Pinterest – an introduction (Museum Diary)
Pinterest and Libraries (social neetworking librarian – blog)
Pinterest works better than Google+ (ReadWriteweb)

Museer på Pinterest:
Chicago History Museum
Smithsonian Museum of Natural History
Flere museer på Pinterest (googlespreadsheet fra Museum Diary)

10 comments

    1. Hej Anders!
      1000 tak for svar fra dig og Ranveig. Det er jo et arkiv – og det havde jeg misset.
      Det bliver spændende at se om/og hvordan fx NARA kunen finde på at bruge denne tjeneste. Det er dog nok lidt mere oplagt for museer, der jo (af forståelige årsager) lægger meget vægt på genstande.
      bedste hilsner
      Charlotte

  1. På Social Media Days i Oslo var det litt uenighet om Pinterest var en hype man ikke orket å forholde seg til, eller det neste store (sånn veldig kort oppsummert!). Jeg har ikke brukt det selv – men hva tror du, Charlotte? Likte veldig godt Bentes eksempel fra SFMOMA, og denne: http://pinterest.com/sfmoma/flight/.

    1. Hej Runild,

      Meget misundelig på Social Media Days – det så ud som et fedt program for dagene!

      Jeg tror ikke, at der er nogen tvivl om, at der er hype. Det synes jeg næsten altid der er, med nye tjenester, der vokser :-) Men Pinterest har den dér “damebladslækkerhed” som gør, at vi synes det er fedt at bladre i fx Eurowoman og Alt for Damerne, og derfor tror jeg at den godt kan få et ret dedikeret (og ret kvindeligt) brugerfelt. Og så kan man jo integrere det i andre netværk, dele det man pinner automatisk andre steder, hvis man vil.

      Det er (men hvem véd) måske ikke det næste store, men jeg tror godt, at det kan få en god brugerbase. Som du skriver – vi orker ikke at være med i alle netværk, og der kommer flere og flere. Men vi orker nok at være med i dem, vi synes er sjovest, fedest og mest meningsgivende. Vi vælger, ligesom vi også vælger hvilke aviser og foreninger, vi er med i.

      Og så tror jeg at formen med at pinne billeder m.m. er noget vi vil se mere til. Der er også allerede forskellige “Pinterest-kloner” i USA.

  2. Hej Charlotte
    Jeg har kigget lidt på Pinterest sådan privat (som du ved), og synes det er superlækkert, men egentlig ikke specielt brugervenligt. Det er fx ikke lykkedes mig at pinne noget “udefra” endnu, men kun at repinne andres ting. Søgefunktionen er ikke særlig veludviklet og så er det ekstremt svært at styre, hvad der kommer i ens nyhedsstrøm.
    Fra et museums eller arkivs synsvinkel er der vel det problem, at sitet ikke er konstrueret til at promovere egne sager, som du skriver. Man kan lægge sine bedste ting ud som lækkerhedsobjekter, og så glæde sig, hvis nogen deler dem. Men informationen om afsenderen kan hurtigt gå tabt – når Solvognen er blevet repinnet i tre generationer, så er det ikke sikkert, at der stadig står, at den stammer fra Nationalmuseet i Danmark.
    Desuden er man vel nødt til at lave nye pins ret ofte, hvis de skal dukke op i ens følgeres strøm?
    Jeg tror hurtigt, det kan vise sig at kræve rigtig mange arbejdstimer til gengæld for en meget lille synlighed. Men hold op hvor kan man bruge mange, mange timer med at samle glansbilleder derinde… :-)

    1. Hej Ane,

      Dejligt at have fået dig som “pin-ven” :-)

      Det med ressourcerne er jo en tilbagevendende udfordring på alle platforme :-( Men jeg tror ikke, det er et problem, at sitet ikke er konstrueret til at promovere egne ting.

      Min første helt instinktive tanke var nok også, at man med Pinterest jo kunne pinne nogle af sine egne pragtstykker, så andre kunne “pinne dem videre”.

      Men kunne man ikke også forestille sig, at man som institution havde en tilstedeværelse, hvor man primært re-pinnede andres ting, kommenterede og lavede små “udstillinger” i form af pinboards med andres genstande? Og at andre kunne pinne med på dem? Og at man på sigt kunne embedde sådanne “fællespinnede” og kommenterede boards på blogs, web – dele dem forskellige steder m.m.

      Jeg tror, at vi som institutioner generelt skal prøve at hitte på flere nye, sjove måder at være digitalt aktive på.

      (….det med at du ikke har kunnet pinne “udefra” er måske fordi de billeder du har prøvet at gøre det med ikke har været store nok?)

      1. Jo, et board er jo en slags udstilling allerede, og hvis man her kan få dame- og boligbladssegmentet med på at lave interaktive udstillinger, så har du nok fat i noget :-) Især hvis det forbindes med blog eller hjemmeside, som du siger.

        (Skal billederne helst være store? Det må jeg prøve.)

        Jeg så i øvrigt, at du linker til min gamle blog på smartlog i din blogrulle (og tak for link). Når du får tid en dag, vil jeg blive glad, hvis du vil opdatere linket til min nye på wordpress: http://anebysted.wordpress.com/
        Jeg overvejer at lukke den gamle helt, for den kan ikke lukkes for kommentarer og den er blevet helt fuld af spam.

Der er lukket for kommentarer.