Interiør ved stoppested – ny idé til udendørs formidling?


image

Det her er en reklame. Det handler om Gammel Dansk, men i stedet for at klistre en plakat op, er hele “stoppestedsrummet” indrettet som et hjørne af en dagligstue. Det er retro-hyggeligt-halvfjerdserbrunt og der er ild i pejsen. Selv bænken, der normalt er lige så mørkeblå som alle andre københavnske stoppestedsbænke, har fået en lille makeover, og har fået en af tidens elskede bæbrune nuancer.

“Stoppestedsrummet” er en sjov ide, der kan bruges til meget andet end annonce for bitter. En institution kunne selvfølgelig altid indrette musealt udseende stoppestedsrum, der reklamerer for, at man skal gå på museum. Men hvorfor ikke udnytte ideen til at servere lidt historie i snack-size når vi står på bussen? Helt konkrete ideer kunne være:

Stilhistorie: forskellige stoppesteder indrettet så de matcher forskellige tidsperioder (fra vikingetid til nutid)
“Mindestue”: et hjørne af en eller flere kendte historiske personers hjem. (En idé til Kierkegaard-året?)
Tidsperiode: fx 5-7 stoppesteder indrettet i 50-er stil og med formidling af forskellige temaer? (pigeværelset, rockeren, den pæne forstadsstue….)
Samdok: Et klip fra dagligstuer hos nulevende, helt almindelige danskere (af forskellig oprindelse og baggrund)
Designvinklen: stuehjørner, som klassiske danske designere ville have indrettet dem (“Børge Mogensen-stoppestedet”)
Kunstrum: klip fra rum i berømte malerier (evt malerier, der passer med, at figurer sidder og venter på bussen)

Historie kan give spændende udsmykning i det offentlige rum og overraskende mini-oplevelser på steder, hvor man mindst ventede det. De kunne opleves som enkeltstående tilbud – men også bruges som en tematur med bussen. Og hvis der så lige var en AR-app, eller lignende, så man også kunne opleve noget digitalt ved hvert stoppested?