Interiør ved stoppested – ny idé til udendørs formidling?


image

Det her er en reklame. Det handler om Gammel Dansk, men i stedet for at klistre en plakat op, er hele “stoppestedsrummet” indrettet som et hjørne af en dagligstue. Det er retro-hyggeligt-halvfjerdserbrunt og der er ild i pejsen. Selv bænken, der normalt er lige så mørkeblå som alle andre københavnske stoppestedsbænke, har fået en lille makeover, og har fået en af tidens elskede bæbrune nuancer.

“Stoppestedsrummet” er en sjov ide, der kan bruges til meget andet end annonce for bitter. En institution kunne selvfølgelig altid indrette musealt udseende stoppestedsrum, der reklamerer for, at man skal gå på museum. Men hvorfor ikke udnytte ideen til at servere lidt historie i snack-size når vi står på bussen? Helt konkrete ideer kunne være:

Stilhistorie: forskellige stoppesteder indrettet så de matcher forskellige tidsperioder (fra vikingetid til nutid)
“Mindestue”: et hjørne af en eller flere kendte historiske personers hjem. (En idé til Kierkegaard-året?)
Tidsperiode: fx 5-7 stoppesteder indrettet i 50-er stil og med formidling af forskellige temaer? (pigeværelset, rockeren, den pæne forstadsstue….)
Samdok: Et klip fra dagligstuer hos nulevende, helt almindelige danskere (af forskellig oprindelse og baggrund)
Designvinklen: stuehjørner, som klassiske danske designere ville have indrettet dem (“Børge Mogensen-stoppestedet”)
Kunstrum: klip fra rum i berømte malerier (evt malerier, der passer med, at figurer sidder og venter på bussen)

Historie kan give spændende udsmykning i det offentlige rum og overraskende mini-oplevelser på steder, hvor man mindst ventede det. De kunne opleves som enkeltstående tilbud – men også bruges som en tematur med bussen. Og hvis der så lige var en AR-app, eller lignende, så man også kunne opleve noget digitalt ved hvert stoppested?

5 comments

  1. Fede ideer du kommer med – det kunne gøre det til en interessant oplevelse at vente på bussen, måske kunne det endda få nogen til at “misse” bussen fordi de havde travlt med at kigge på reklamer :)

  2. Det er en god tanke.

    I Paris har de historiske fakta om Metrostationernes omgivelser og herkomst i udsmykningen på nogle stationerne. Det er rigtig fin info at tage med sig på farten og det virker rigtig godt, selv i en simpel udførelse.

    Det extra fine ved busstoppesteder er selvfølgelig, at man kan skifte fortællingen så let fra den måned til den næste e. l.

    Og et AR-lag ville selvfølgelig være super, for de rigtig interesserede.

  3. @Kristoffer det er faktisk rigtig fedt, jeg mener tilmed også at Louvre stationen har noget kunst. Og så er der vidst også en der er indrettet lidt ligesom en lounge.

    Super sjov ide, syntes helt sikkert godt man kunne bruge noget mere inspiration ved busstoppestederne istedetfor intetsigende reklamer ;-)

  4. Det mest spændende potentiale her er muligheden for at reklame og uddannelse/information kan existere side om side og vinde ved det begge parter. Eller måske rettere, i hver sit lag.

    Men det ville kræve, at vidensinstitutionerne ville deltage sammen med et brand. Hvad siger du til det Charlotte? Ville I levere fakta-delen til en kampagne med fx Gl Dansk som her?

  5. Hej Kristoffer og Mike,

    Tak for kommentarerne! Jeg er også i mellemtiden kommet i tanker om, at der vist også er “formidlingsindhold” på stationer i Stockholm?

    Jeg tror godt, man kunne forestille sig forskellige samarbejder mellem videnstinstitutioner og brands. Det ville selvfølgelig komme an på form, indhold, idé etc. men også på hvilket match der var mellem institution og brand, og på hvordan samarbejdet var konstrueret.

Der er lukket for kommentarer.