Dele dasboards i Google Analytics – idé til samarbejde?


En af de spændende features ved den “nye” Google Analytics er muligheden for at oprette egne, customizede brugerinterfaces. De er nemme at dele – så hvorfor gør vi ikke dét?

Det er relativt nemt at oprette dashboards – betjeningspaneler – i den efterhånden ikke helt så nye version af Google Analytics. Som bruger har man mulighed for at opsætte 20 paneler med indtil 12 widgets. Hver widget kan konfigureres til at vise fx tabel, lagkage eller tidskurve over forskellige data.

Den enkelte widget sammenstilles af en række variable og “dimensioner”, som gør det muligt at opnå en høj grad af “personalisering”. Det er forholdsvis enkelt at opsætte special-rapporter, der retter sig imod netop de kriterier, som er relevant for ens website. Hvilke typer af browsere har brugerne? Hvor mange bruger mobil og tablet? Hvad er de hyppigst benyttede indgangssider og hvilke sociale netværk giver flest nye brugere? Det er alt sammen spørgsmål som kan konfigureres i ét eller flere dashboards.

Efterhånden som man bliver mere dreven, kan man raffinere yderligere, fx ved at tilføje filtre – hvilke søgeord giver besøg på ens website … hvis man nu udelukker fx institutionens navn og type, stavet (og fejlstavet) på allehånde måder?

Det er både sjovt og lærerigt at eksperimentere med dashboards, og supernemt at dele dem. Der er (vist?) ikke mange nordiske kulturinstitutioner, som deler pt. men det kunne være oplagt. Hvorfor opfinde et board selv, hvis man kan bruge eller customize et eksisterende?

Ved at installere et delt dashboard får man ikke adgang til skaberens data, kun til selve opsætningen. Når man har klikket på linket og installeret et board i sin analytics, fyldes det med ens egne data. Og et delt board kan naturligvis justeres, viderekonfigureres og dels igen.

Jeg har brugt søndagen på at lave et par dashboards med forskelligt fokus.  Måske har nogen lyst at prøve, give feedback og/eller videreudvikle?

Links:
Om besøg og besøgende (delt GA-dashboard)
Om besøg via sociale netværk (delt GA-dashboard)
Om brugeres adfærd ifht. indhold (delt GA-dashboard)
Om brugernes teknologi, browsere etc. (delt GA-dashboard)
Blandet rapport (delt GA-dashboard) NB – udfyld widget om undermappebesøg

PS: Boardet om sociale netværk er en videreudvikling af en anden GA-brugers delte board. Jeg ville gerne kreditere – men desværre er linket til originalen smuttet :-(