Content Marketing – nu også for kulturarv?


content-is-king

Det blev Statens Museum for Kunst (SMK), som blev den første, danske kulturarvsinstitution, til at bruge begrebet “content marketing”. Så måske er mine “forudsigelser” for 2013 allerede i fuld gang med at gå i opfyldelse ;-)

I februar kom Social Media Week, som er verdens største (og gratis) social media-event, for første gang til København. I dén forbindelse holdt SMK et meget velbesøgt arrangement om museer og sociale netværk, hvor ét af indlæggene indholdt digital redaktør Sarah Grøns beskrivelse af SMK´s egen vej til bedre – og mere social – brug af sociale netværkssites. Heldigvis blev det streamet, så alle kunne lytte med – Sarah´s indlæg findes på 01:40:00 i videoen. Blandt de mange pointer var bl.a. at det er vanskeligt for personer, der ikke selv er særligt aktive på sociale netværk, at bruge dem på vegne af en institution, og at vejen til mere engagement og aktivitet på Facebook var gået “from pushing events to posting content”. Altså et større fokus på “kunst” og “kunsthistorie” end på “kunstmuseum”. Powerpoint-præsentationen “SMK – going social” ligger på slideshare.

Kort fortalt er content marketing en term, som stammer fra markedsførings- og reklamebranchen. Tanken bag er, at firmaer og brands leverer indhold, der skaber interesse og loyalitet hos kunderme. Er man fx et firma, som laver kosmetik, kunne man bruge nogle af reklamekronerne på at lave et livsstilsmagasin, drive et community med skønhedstips eller en YouTube-kanal med make-up tutorials. Firmaets produkter kan indgå, men fokus er på fx “Sådan lægger du den flotteste fest-makeup” –  ikke “Kom og køb denne læbestift fra vores firma”.  Ideen er at skabe og dele relevant indhold, som folk kan bruge, på bekostning af den traditionelle “push”-tilgang.

Uden at have tjekket alle, har jeg en fornemmelse af, at begrebet contentmarketing kan hænge fint sammen med de fleste kulturarvsinstitutioners missioner og visioner. SMK´s mission handler fx om “at belyse den danske og udenlandske billedkunst, fortrinsvis fra den vestlige kulturkreds efter år 1300” og i visionen indgår  “at være en uomgængelig vidensressource” for dansk og udenlandsk kunst i Danmark. En meget “indholdstung” opgave.

Ved at tage kunsten med ud på forskellige platforme og være en del af interesse og engagement dér, bliver museet sværere at “komme udenom”, når det handler om kunst, og opfylder derved en del af sin mission.

Én ting er, at mange kulturarvsinstitutioner på denne måde har indhold og indholdsformidling som en del af deres mission. Men det skulle være underligt, hvis der ikke er brands, som får øje på, at “store” emner som historie, kunst etc. kan indgå som de sociale og indholdsmæssige objekter der skal skabe loyalitet overfor et firma og dets produkter. Der kan sagtens være mange dygtige kommercielle aktører derude, som kan se formidling af disse emner som led i en contentmarketing-strategi. Den kommende tid bliver interessant.

Links:
Sarah Grøns indlæg til Social Media Week (01:40:00 i videoen)
SMK – going social” (Slideshare)
Content marketing (Definition på Wikipedia)
Content is coming (artikel på K-forum)
5 Big Brands Confirm, That Content Marketing Is The Key To Your Consumer (artikel i Forbes)
The Rise Of Content 4.0 (Infograf fra Bussinessinsider)
The State Of Content Marketing 2012 (Rapport i pdf – Outbrain)
Content Marketing – Are You Ready To Be A Publisher? (artikel Business2Consumer)