Kreativitet er en driftsopgave


kreaPå årets høstmøde i NCK var temaet kreativitet, og det har ikke rigtigt villet slippe mig. Jeg tror nemlig, at kreativitet er en ressource, som vi får endnu mere brug for i fremtiden. Og jeg håber, at jeg har fanget alle pointerne i keynoten rigtigt.

Keynote på NCK-høstmødet var Evelina Wahlqvist, kreativitetsforsker, som iøvrigt også var “Årets Kommunikator” i 2009. Hun holdt et oplæg, som har været svært at ryste af sig. For i det daglige har vi måske tit en forestilling om, at dét med at være kreative er noget vi gør ved særlige lejligheder. Vi planlægger at være kreative og går måske hen i et rum, der er indrettet til det – med farveglade møbler, sjove stole og rigeligt med Post-it, for nu skal vi rigtigt “tænke ud af boksen”.

Men én af Evelinas pointer var tværtimod, at der ikke er noget galt med at “tænke indenfor boksen”. Hvis man tænker indenfor boksen, sætter man rammer for, hvad det er vi skal, og hvad kreativiteten gerne skal lede til. Det er selvfølgelig ikke det samme som, at ideer, der ikke umiddelbart, passer skal hakkes ned. Den kollega, der kommer med en dårlig ide i dag, kan komme med en god i morgen.

Kreativitet blev defineret som dét sted, hvor allerede kendte kundskaber og ressourcer kombineres til noget nyt.

En pointe, som ihvertfald glædede mig var, at en altruistisk tilgang er et rigtigt godt incitament til kreativ tænkning. Når vi gerne vil hjælpe andre, bliver vi mere kreative. Inspirationen gør os aktive og nysgerrige. Når man er nysgerrig, udvider man sin comfortzone og tør lidt mere, mente Evelina. Alt i alt en mængde gode faktorer, som kan udvide vores muligheder og vores horisont – samtidig med at det måske også gør verden til et både bedre og sjovere sted.

Hvorfor gør vi det så ikke lidt mere? Måske fordi det kræver kreativt flow (i flow er 98% af éns opmærksomhed på dét man laver) og det er svært at opnå i en normal arbejdsdag. I øvrigt oplever “kreative” personer, tit at de gode ideer kan komme, når man mindst venter det. Fx i badekarret eller under en spadseretur i skoven. En anden hæmmende faktor kan udgøres af trangen til at måle alt for detaljeret og for tidligt.  Evelina Wahlqvist pointerede, at vi godt nok bliver mest kreative, når vi har faste rammer/ressourcer – men kun hvis det er sammen med frihed og opmuntring. Kreativiteten blomstrer bare ikke, når den skal ende med en vurdering og i øvrigt heller ikke af et løfte om flere penge. I stedet bør vi have det sjovt på jobbet; med mulighed for at teste, prøve og derigennem skabe ny indsigt og nye “produkter”. Vi skal nok også, ligesom i de asiatiske kreativitetsteorier, som jeg aldrig før havde hørt om, have modet til destruktion. At pille noget ned, holde op med noget – for at få rum til noget nyt.

Det leder mig til en tanke om, at kreativitet IKKE bør være noget man gør i det særlige lokale med Post-it, men at det i langt højere grad bør en del af vores arbejdsmiljø og omgangstone. Kreativitet skal være en del af den daglige drift, som når Google lader medarbejdere bruge en del af deres tid på “egne” projekter. Måske burde vi i virkeligheden hele tiden prøve at tænke “dét-vi-skal-med-kulturarv” som en startup, der hele tiden skal finde nye veje til relevans gennem nye formater, tjenester og tiltag. Til dét behøver vi kreativitet.

Links:
Evelina Wahlqvist´s blog
Evelina på Twitter
Leadership, creativity and innovation (TEDx på YouTube)
Stop krea-festen (“Beslægtet” indlæg på Innovationlab)