Butikker uden varer – arkiver og museer uden….


En kaffebar, der også er billetkontor, hvor man kan købe billet til biograf og teater (set i Hamborg)

En kaffebar, der også er billetkontor, hvor man kan købe billet til biograf og teater (set i Hamborg)

En historie, som jeg efterhånden er stødt på flere steder er, at detailhandlen er temmelig trætte af, at kunder bare oser – for derefter at gå hjem og købe tingene billigere på nettet. Muligheder og begrænsninger i det fysiske rum er under udvikling.

En butiksejer i Brisbane er ligefrem blevet så irriteret, at han har lagt en slags gebyr på besøg i forretningen. Hvis kunden så køber noget, modregnes gebyret. I Danmark er der lavet ganske få forsøg med “kigge-gebyr” i et forsøg på at holde den såkaldte “showrooming” i ave. I følge en artikel i Comon faldt det ikke så heldigt ud.

Nye butikskoncepter er vist nødvendige, og de er utvivlsomt også på vej, sådan som artiklen “Farvel til butikkerne som vi kender dem” på Innovation Lab hævder. Én vej er, at mange forskellige funktioner, der ikke “hænger sammen” som vi er vant til, integreres under samme tag. Jeg har fx selv i Tyskland besøgt en bank, der også var turistinformation og convenience store samt en Starbucks café, der også var billetkontor og udprintningssted for biograf- og teaterbilletter. En anden trend er butikker, eller “shoppe-passager” uden ting på hylderne, men med mulighed for at scanne og betale varer til levering.

Der er grøde i, hvad det fysiske rum kan og skal, så hvad sker der, når udviklingen  når frem til museer og arkiver? Kan de ikke også samtidigt være “noget andet”, fx en butik en børnehave eller en restaurant. Konceptet er ikke så eksotisk, at det er helt ukendt i kulturarvsverdenen – på Skt. Clemens torv i Aarhus ligger der en bank, der også er et vikingemuseum. Man kunne måske endda forestille sig, at nogle af de “ikke-museale” aktiviteter havde pop-up form?

Og når tankerækken er i gang: Hvis man kan have butikker uden varer – hvorfor ikke også et museum uden genstande, men med mulighed for adgang til information om dem og til interaktion med kulturarv? Et fysisk rum, der bl.a. giver mulighed for faciliteret brug af digitale ressourcer. Så er det måske ikke et “rigtigt” museum længere – men en slags “Heritage Space”, der også samtidig kan være …turistinformation for kulturister, lokalhistorisk center – og convenience store?