Er Youtility noget for kulturarven?


Hundebar i nærheden af et vandrerhjem i Stockholm. Hvad er kulturarvens svar på "hundebaren"?

Hundebar i nærheden af et vandrerhjem i Stockholm. Hvad er kulturarvens svar på “hundebaren”?

Det er et stykke tid siden, at jeg første gang fald over begrebet “youtility”, et begreb, som stammer fra markedsføringens verden. Kan dét gøre kulturarven mere brugbar i dagligdagen?

Den korte, og måske lidt overfladiske, redegørelse for fænomenet er, at Youtility handler om at gøre sin virksomhed kendt og husket af kunderne, ved at give dem noget, som hjælper dem.

Youtility er “help not hype”, og tanken er, at give kunderne informationer, muligheder, reel hjælp,  etc, som de er interesserede i og har brug for. Det vil give større chance for, at de husker virksomheden og køber dens produkt, næste gang de har brug for dét, den forhandler.

Eksempler kunne fx være restauranten, der sætter vandskåle ud til gæsternes hunde. Er man ude at gå en varm tur, vil hundeejeren på et tidspunkt være glad for at kunne tilbyde sin firbenede følgesvend en forfriskning.  Et andet eksempel kunne være bageren, der sætter en bænk udenfor sin butik, så kunderne enten kan hvilke benene – eller sætte sig og spise dén is, de har købt i butikken. Eller ingeniørfirmaet, der laver en beregning som viser, hvor man IKKE skal lægge sit telt på Roskilde, hvis man vil undgå, at det sejler væk i regnvejr.

Nu skal museer og arkiver jo ikke “sælge et produkt” i klassisk forstand. Men kunne man ikke alligevel bruge grundideen i youtility – for at “gøre kulturarven mere nyttig” for borgerne?

Spørgsmålet er, hvad vi har og kan, som borgere efterspørger. Umiddelbart ville mange af os nok mene, at folk har umådeligt meget brug for fx at kunne finde rundt i vores udstilling. Eller købe et undervisningsforløb. Men dét svarer til, at bageren mener, at folk har brug for, at han sælger brød – og nøjes med det. Altså ingen bænk eller hundeskål.

Så…. er der nogle områder, hvor kulturarven kan afhjælpe helt reelle hverdagsbehov, som IKKE handler om, at folk fx har behov for at komme hen og se en udstilling? Jeg vover et par bud, velvidende, at nok ikke alle er helt realistiske:

Online
Instruktion i gamle “håndarbejdsdyder” (stopning, strygning, skifte lynlås)
Gamle husråd til hjemmet, rengøringstips og tricks…… som virker!
“How-to” -videoer med gamle madlavningsteknikker (udbening af høne etc.)
Farvekort, teknikker m.m. til DIY-renovering af gamle huse
Ideer til “genbrug”, crafts og genbrugsgaver (få inspiration i besættelsestiden!)

På museet
Åbne til gratis steder, hvor turister mfl. kan tage et hvil og få gratis, koldt vand
Bruge billetsalg som “turistinformation til kulturister” om hele byens/egnens tilbud
Stille gratis “museumscykler” med “kulturkort” til rådighed mod depositum
Lektiecafe om historie og kultur i samarbejde med fx biblioteket
Etablere “hjælpecentral” for vedligehold/opbevaring af arvestykker

Man kunne måske også tilføje: “tilgængeliggøre sine samlinger og ressourcer, og hjælpe folk med at bruge dem”… men dét er et andet blogindlæg :-)

Links
Youtility (bogen af samme navn fra Jay Bear)
Youtility, the 5 min. version (gennemgang med videoer på SlideShare)
9 examples of Youtility… (Convince and Convert)
Youtility-markedsføring (iprospect blog)
Danske eksempler på Youtility (G+ – tag)