Er National Geographic bedre til digital formidling end danske kulturarvsinstitutioner?


2014-09-06 18.46.30

National Geographic har en mission – ligesom fx de danske kulturinstitutioner. Og dén forfølger de på en lang række digitale platforme.

National Geographic (NG) er en non-profit institution, som har til formål at skabe interesse for vores verden. Siden 1888 år har de søgt at “inspire people to care about the planet“. Til det formål benyttes en lang række forskellige platforme, som hver især søger at fremme formålet ud fra platformens egne præmisser og funktionsmåder. NG er en forening, et museum, et tidsskrift, en tv-station, en website, en Flickr-gruppe, en YouTube-kanal ….plus en lang række sociale tilstedeværelser på forskellige sprog. Jeg følger selv NG flere steder – især på Facebook, Instagram og G+.

Det specielle ved at følge NG er, at jeg kan gøre det uden masser af salgstaler for alle NG’ s andre kanaler. Jeg får interessante artikler på Facebook m.m. – men jeg får ikke hele tiden at vide, at der fx er udkommet et nyt nummer af tidsskriftet, at der er åbnet en særudstilling på museet eller at jeg kan få abonnementstilbud på TV-kanalen. Jeg kan se og glæde mig over vidunderligt flotte fotos på Instagram uden at få en strøm af billeder fra opbygning af nye udstillinger, som jeg alligevel ikke rejser til USA for at se. Da muligheden gav sig, betød alt det interessante indhold – især billederne – som jeg gennem år og dag har fået fra NG, at jeg spænede afsted for at se fotoudstillingen, som besøgte Øksnehallen i sommeren 2013. Fedt – men ikke federe end de mange fotos jeg får hver eneste uge på instagram. Heller ikke dårligere – bare noget andet.

Man kan med rette hævde, at NG ikke er særligt delingsorienteret, men har en mere afsenderfokuseret tilgang. Men alligevel: på hver af NG’ s kanaler får jeg ret meget af dét, der egner sig til hver enkelt kanal.

Det inspirerer mig – ikke til at ville rejse til USA for at gå på museum – men til at tænke over vores klode, og over den omsorg vi bør have for dens fantastiske flora, fauna og spændende kulturer. Og det var jo egentlig det – og ikke fx tidsskriftabonnenter eller fjernsynsseere i sig selv – som var National Geographics overordnede mål.

Links:
National Geographic Society (artikel på Wikipedia)
National Geographic – tidsskriftet
National Geographic – website
National Geographic – museet
National Geographic – instagram
National Geographic – facebook
National Geographic – TV-kanalen

Jeg ville også gerne have henvist til en engelsk blogpost om emnet, som jeg desværre er ude af stand til at genfinde.