Museums-idé: tekster i Snapchat-format


christian4-animation

Vi véd det godt: Tekst er et udfordret medie. Stadigt mere kommunikation forgår i form af billeder. Alligevel tænker vi måske ofte ret traditionelt, når vi skal lave tekster på museerne. Kunne vi lade os inspirere mere af de nyere kommunikationsformer?

Når vi skal lave en tekst på et museum, så laver vi oftest…en tekst.  I nogle tilfælde arbejder vi måske med formen ud fra forskellige systemer – det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg bekender mig til Margareta Ekarvs metode.  Men det er stadigvæk en kommunikation, som udelukkende består af ord. Vi integrerer måske video eller lignende, men jeg har ikke set nogen benytte nogle af de former, som kendetegner mange af de message- og kommunikationsplatforme, som især er yndet blandt de yngre.

Kunne udstillingsteksten som medie ikke godt  fornys lidt? Fx med inspiration fra platforme som Snapchat.

Snapchat er især et medie for de unge, og en del af udfordringen er, at æstetikken ligger ret langt fra dét udtryk, man normalt ville forvente fra en kulturarvsinstitution. Institutioner ynder et veltilrettelagt – ofte lidt ensartet og “corporate-agtigt” – udtryk, der kommunikeres til mange. Snapchat og lignende har en stil, som er mere uformel, antiæstetisk (nogen ville sige “grim”). Det giver fornemmelsen af noget meget mere nært eller individuelt.

Museumstekster behøver måske ikke at være nære eller individuelle. Men – hvis vi i stigende grad vænner os til, at tekst og billede har en indbyrdes relation, som ikke ligner den, der bruges i udstillinger, så bliver udstillingstekster svære, uvante og underlige. Og hvorfor skulle det ikke være muligt at benytte de greb, som vi kender fra giffer, memes og messaging i en udstilling? Ikke fordi, at “det er dét de unge vil ha´”,  men fordi vi i stigende grad bliver vænnet til, at tekst og billeder hænger sammen på nye måder. Hvorfor ikke udnytte, at man kan tegne og skrive på digitale billeder?

Mit – måske lidt kedelige –  eksempel, fortæller lidt om Christian den Fjerde. Det er lavet som en gif. Måske har giffer også en plads blandt teksterne på et moderne museum.

Links:
Selvdestruerende fotoapp populær blandt danske unge (dr.dk)
Snapchat and Instagram-demographics (Pew)
Vind de unges respekt med Snapchat (kommunikationen.dk)