Fra 21. april får mange kulturarvswebsites færre besøg fra Google


dkmuseer-mobil

Organisationen Danske Museer er én af de websites, der ikke er mobilvenlige, og derfor vil blive påvirket af Googles algoritmeændring. Tjek dit eget website med Googles “mobilvenlighedsværktøj”.

Fra 21. april 2015 kan der blive færre digitale gæster på mange af kulturarvens websites. Google ændrer sin algoritme, og det kan betyde, at det bliver sværere at finde frem til museets, arkivets eller foreningens website. Man kan selv teste, om ens website er mobilvenlig i Googles øjne.

Hvis websiten ikke er mobilvenlig – responsiv – får den en dårligere plads i søgeresultaterne. Med andre ord, når brugeren søger, vil fx arkivets eller museets website blive skubbet længere ned på resultatlisten, hvis den ikke er responsiv. Nogle taler ligefrem om “Mobilegeddon”, hvor alle ikke-responsive sites forsvinder helt fra mobile søgninger. Selv siger Google, at ændringen “will affect mobile searches in all languages worldwide and will have a significant impact in our search results“.

Hvor meget vil det betyde? Der stadig mange, som bruger nettet via en “gammeldags” stationær computer eller en laptop. Men antallet af mobil- og tabletbrugere øges hele tiden. I de seneste år er trafikken via mobil kun gået én vej, nemlig opad. I dag er der flere danskere, der har tablet end fastnettelefon, og antallet af smartphone-ejere er ved at overhale dem, der har et digitalkamera. Grafen stammer fra IT-anvendelse i befolkningen 2014, men jeg har trukket kurverne  for de to relevante devices op. Den grå og den rosa farve viser stigningen i brug af smartphone/tablet. it-2014

Mobil er med andre ord kommet for at blive, og det er dét, som Google nu tager konsekvensen af. Som kulturhistorisk website må man derfor indstille sig på at miste en del af den mobile trafik, hvis sitet ikke er – eller bliver – responsivt.

Hvor stort faldet i trafik vil blive er vanskeligt at sige før efter 21. april, Enhver website-ejer, vil i sin Google Analytics kunne se, hvor stor en del af sitens trafik, der er mobil, og hun vil kunne undersøge, hvor vigtig organisk Google-søgning er for det “digitale besøgstal”. Dette vil kunne give en idé om, hvor stor betydningen kan blive. Hvordan det ser ud generelt, kan illustreres af, at seo-firmaet seo.dk anslår, at mobiltrafikken hos deres kunder er på ca, 39%. Det kan m.a.o. være en pæn del af et websites brugere, som kommer via mobile enheder, og dermed en pæn del af trafikken, der vil blive påvirket. Har man et “gammeldags mobilsite” med eget domæne, vil det ikke have positiv indflydelse på hovedsitet.

Hvilke institutioner vil blive ramt? Også dét er svært at sige, men et par hurtige tests med Google “mobilvenlighedstester”, kan vise, at mange store/mellemstore arkiver og muser ikke har mobilvenlige sites. For de mindre institutioner og fx for frivillige foreninger o.lign. ser det heller ikke positivt ud. En stor del af institutionernes mange undervisningssites er også bygget før “mobilbølgen” satte ind for ca. 3- 4 år siden. Så hvad nu med din institutions eller forenings website? Hvordan ser analytics ud efter 21. april? Kan og skal din site laves mobilvenlig? Skal den skrottes og startes forfra (..så husk at få den opbyggede værdi med og pas på seo´en) – eller kan udfordringen klares med en ny mobilvenlig skabelon og lidt justeringer?

Links: Google-værktøj: Test din website
Finding more mobile-friendly search results (Google Webmaster central Blog)
Mobilegeddon is coming… (Search Engine Watch)
Google Search Algorithm adds Mobile Friendly Factors (Search Engine Land)
Forsvinder din hjemmeside fra Google 21. april? (Works Online)
Google favoriserer mobilvenlige hjemmesider fra 21. april 2015 (seo.dk)