AR-reklame spottet “in the wild”


tamaris-animation

Augmented Reality i bybilledet er ikke noget, vi har set forfærdeligt meget til. Der er en app som Yelp, og på de seneste års HACK4DK har der været et par AR-apps, den første vinder i 2012 ikke at forglemme.

Men forleden bemærkede jeg for første gang en helt almindelig, kommerciel annonce, der gjorde brug af AR-teknologi. Og endda på en interessant og “berigende” måde – den viste en skoreklame fra firmaet Tamaris.

Reklamen er enkel. En almindelig out-door annonce, som viser firmaets navn plus billedet af en sandal. Billedet fungerer som marker til AR-appen Junaio. Med mobilen scannes billedet, hvorefter sandalen på fotografiet vises i 3D. Med pilenavigation kan brugeren bladre mellem kollektionens forskellige modeller, og se dem alle dreje 360 grader. Meget mere informativt end et “fladt” billede i et almindeligt papirkatalog, fordi man kan se fx sålens udseende, hælen bagfra osv.

Hvordan kunne denne form for mainstream-AR bruges til kulturarv? SMK lavede for nogle år siden et forsøg med en nøgen kvinde i et Hammershøi-billede, men har ikke gentaget spøgen, og så vidt jeg véd er der heller ikke andre, som har forsøgt. Hvad med 3-dimensionelle objekter? Vil vi være interesserede i at se roterende 3D-gengivelser af forskellige “vilkårlige” museumsgenstande på en udstillingsplakat bare…fordi? Ville vi være mere interesserede, hvis det var highlights i vægtklasse med Solvogn og guldhorn?

Eller måske skal der – som i skoreklamen – være en merværdi. Det kunne måske være, at de viste genstande var fundet der, hvor markeren var. Eller måske kunne en mulighed være “metrohegn” med billeder, der fungerer som markere med kig til fortidsfotos. Måske animationer af genstande, som viser fortidens børnelege – evt. sådan, at man selv kunne interagere med dem. Hvis man kunne sparke til en Faxe Kondi- bold, kunne man vel også skubbe til en hinkesten, nipse eller trille en kugle ….lige præcis der, hvor børn legede for 100 eller 150 år siden.

Nu har den første mainstream-ar-reklame i hvert fald ramt gaderne – måske følger noget kulturarv efter.

Links:
11 Amazing Augmented Reality Adds (Business Insider)
Pepsi´s busstop add in London… (The Verge)
AR -app som museumsformidling (Video på YouTube)