Fjollede fup-events på Facebook


lynkursus

Der er sikkert mange der har set dem – men ingen har været til dem. De skægge og fjollede – men helt og aldeles fiktive events på Facebook. Fænomenet startede omkring årsskiftet 2015/16 og karakteristisk er, at “arrangementerne” er så skøre og fjollede, at det er (eller burde være) tydeligt for enhver, at det er fup. Muligvis startede det i Norge – det var i hvertfald via norske Facebook venner, at jeg først bemærkede trenden, og norske medier har haft flere artikler om sagen.

De fiktive events er ofte “lynkurser” i mere eller mindre besynderlige, unyttige – men altid temmeligt fantasifulde ting. Fx at tæmme enhjørninger, lære gæs at bage drømmekage eller undervise kameler i at tælle. Opdræt af hårløse gnavere har også været populært, fx “deltog” 1,5 tusind i et sådant kursus i Tarm, marts 2016 og over 6.000 var “interesserede”.

“Lynkurser” kunne  selvfølgelig være en rigtig sjov måde at formidle historie på. “Lynkursus i at holde op med at være katolik” ved P. Palladius eller “Lynkursus i at lave reformer uden at tabe hovedet” ved J. F. Struensee. Men sæt det blev taget for gode varer, og håbefulde “kursister” dukkede op. Nogle kurser og events kunne godt ligne ægte, fx overnatning i JYSK med “frit slag om sengene” eller “Telepati med frugt og grøntsager”.

Hvad handler trenden om? Den norske SoMe-ekspert Cecilie Staude så de forskellige kurser som et udtryk for, at vi på Facebook selv kan sætte dagsordenen med vores egne ideer, tanker og opslag. Men kan der være andre forklaringer? Måske…

Jeg har i hvertfald bemærket, at de “tossede kurser” opstod og tog fart ca. 1/2 år efter, at Facebook havde lavet en lang række ændringer i den måde, som events fungerede på. Events fik fx en mere promintent placering i newsfeed´et.

Er de fjollede events måske også en måde at forholde sig kritisk til pusheriet af begivenheder fra både brands og venner? Det kan være for irriterende når man 117 gang bliver gjort opmærksom på lagersalg for børnetøj, fordi firmaet mener, at man er i “målgruppen” – og man ikke er interesseret. Måske er det ufedt at blive ved med at se strømmen af meget kloge, kunstneriske events, som vennerne markerer interesse i. De begivenheder, man “er interesseret i”, kan jo også bruges til selv-styling; jeg er sådan én, der går til debatarrangementer og galleri-åbninger.

….ahhr – så hellere et kursus i at tune knallerter i Randers?

Links:
11 af de skøreste events på Facebook lige nu (MX)
Her er 12 nye tossede Facebook-events (MX)
Absurd Facebook-trend ta´r helt av (Dagbladet)
Tulle arrangementer tar av på Facebook (Verdens Gang)
Hate Facebook events – soon it will be useful (Wired)
The coming months will be eventful for Facebook events (Social Times)