Pokémon Go i Danmark – med masser af kulturarv og historie!


pokemon-rigsarkiv

En Bellsprout i Rigsarkivets magasin, hapset i frokostpausen. (Der er snydt lidt for at få bolden med på billedet)

Det seneste digitale hit er Pokémon Go. Det er en form for alternate reality game, der bruger den analoge verden som spilleplade. Det er også – som Yelp -et godt bud på augmented reality som mainstream. Hvis man er til kulturarv, har man noget at glæde sig til med Pokémon Go. Og hvis ikke, så kan det være, at spillet er historie for andre end dem, der normalt går på museer og arkiver.

Pokémon Go går ud på at finde og fange pokemons ved hjælp af en slags bolde, som man kaster efter de små, sjove figurer. Bolde – og andet udstyr – får man ved at besøge såkaldte Pokéstops. Pokémon Go benytter de samme lokationer som en anden AR, Ingress, et spil som fra 2012 har delt verden mellem Enlightened og Resistance, to grupper, der kæmper imod hinanden om at indtage portaler og skabe kraftfelter, også over hele Danmark. Det nye Pokemon-spil er skabt af samme firma, Niantic. I USA er Ingress-portalerne i Pokémon Go suppleret med POI´er fra Historical Marker Database. Efterhånden som spillerne stiger i graderne og når nye levels ændrer spillet sig, nye ting opstår – bl.a. muligheden for at tilslutte sig ét af tre teams, Valor, Mystic eller Instinct ..

Stederne som nu er gjort til Pokéstops, har dét til fælles, at der er tale om lokationer med særlig, eksempelvis kulturhistorisk, betydning. Det kan fx være statuer, mindeplader og lignende. Institutioner kan også være oprettet – i det indre København er fx Rigsarkivet, Nationalmuseet og statuerne af Kierkegaard og Griffenfeld nu blevet Pokéstops. I nogle tilfælde kan man godt undre sig over “kendte” steder, som findes i Ingress, men ikke er med i Pokemon Go (fx den lille hornblæser) samtidig med, at steder der ser ud som “sofaportaler” er optaget.

screenshots

Screenshots fra spillet. Tv.: Klar til lidt frokostaction i haven bag Rigsarkivet. Th.: Våbenet over Rigsarkivets indgang i Rigsdagsgården er et Pokéstop. Det blev flippet og gav 3 ball plus et æg.

Når spillet er hentet, customizer man sin avatar, og efter ganske kort introduktion er man good to go. Man skal fange Pokemons, som professor Willow skal bruge i sin forskning ( – forhåbentlig ikke til noget ubehageligt han vil bruge dem til…. Han ser rar ud – The Verge har lavet en udmærket spilleguide: “How to Play Pokémon Go“). Pokemons af forskellig art giver forskellige points, og kan findes overalt. Også inde i bygninger m.m. – fx på museer, kan der være Pokemons, hvilket i nogle tilfælde kan være en udfordring. Fx har The Holocaust Museum i USA bedt gæsterne om at lade være med at spille, fordi det ikke rigtigt er foreneligt med det alvorlige emne, som museer handler om og formidler. Det samme gør museet og mindestedet i Auschwitz.

avatar

Flot avatar, ikke?

Men for de fleste steder vil det næppe give problemer at være Pokéstop, snarere tværtimod. Det gør opmærksom på institutionen, og hvis man vil og har råd, kan man benytte sig af muligheden for at købe lures, et “lokkemiddel”, som får Pokemons til at optræde på en bestemt lokation i ca. 1/2 time. Dét kan naturligvis bruges som markedsføring, men det kræver at ens museum eller arkiv er oprettet som et Pokéstop.

Men hvad kunne kulturarv og historieinteresse ellers bruge et spil som Pokémon Go til? Her kommer et par ideer – men tænk først over, om institutionens emne og formidling kan “bære” aktiviteten:

  • Farming-ture, hvor man samler et mindre antal spillere og går rundt til landmarks i byen. Spillerne henter gear og imens de forskellige stops “regenererer” får de historien om lokationen.
  • Lav forslag til farming-ture med tema. Det vigtigste for en spiller er naturligvis, at man får masser af godt gear. Men hvorfor ikke lave forslag til ruter, der både giver masser af Pokeballs OG har nogle sjove, interessante, militærhistoriske, arkæologiske, arkitektoniske etc., etc. stops?
  • Giv særlig adgang til museum eller arkiv på udvalgte tidspunkter, så spillere får stedet for sig selv, kommer gratis ind etc. Afslut eventen med noget hyggeligt – og måske endda historisk. Lidt afslappende Nintendo-retro?
  • Hjælp spillerne med batteriopladning. Ligesom mange cafeer, bagere etc. er så venlige at sætte hundeskåle ud i sommervarmen, så vil Pokémon Go-spillere med garanti få brug for at kunne tanke mobilen op, hvis de ikke slæber rundt med ekstrabatterier.
  • Hold øje med, hvilke muligheder der bliver tilgængelige. Der tales bl.a. om sponserede lokationer og lignende. Men ellers: Bliver det muligt at oprette og forbedre Pokéstops ligger det allermest mest oplagte jo lige for. Man kan udbygge med bedre billeder, og dele sin viden om de “landmarks” man kender, så spiloplevelsen bliver federe og spillerne får mulighed for at samle (endnu mere) ny viden om kultur og historie, samtidig med at henter gear.

NB:
Pokémon Go er (12/13 juli) endnu ikke tilgængelig i Danmark via Google Play og AppStore. Jeg har hentet spillet via APKMirror, og mobilsiden har en god vejledning til, hvordan man gør, hvis man ikke kan vente (det er naturligvis på eget ansvar og risiko :-) )
Der har også været artikler, som fremhæver, at spillet kan øge risiko for malware samt at spillet – og Google – får adgang til rigtigt mange data, hvilket Trine -Maria Kristensen også nævner i sin artikel om spillet på P.O.V. Hun nævner også, at man nok lige bør tænke en ekstra gang inden man går ind i en skummel baggård efter en lure.

Links:
Sommerens dille bliver Pokemon Go (artikel på P.O.V.)
How to play Pokémon Go (The Verge)
Gotta visit´em all – Pokemon Go in museums (blogpost)
Pokemon in museums – Museums in Pokemon (blogpost)
Pokémon Go will encourage players to visist museums… (blogpost)
L.A. Museumss really want you to catch their Pokémons (Time out)
Auschwitz asks people not to play Pokemon Go (Mashable)
Holocaust Museum to visitors: Please stop catching Pokémon here (Washington Post)