Flere booster indhold på Facebook


spons

De fleste kulturarvsinstitutioner har selvfølgelig styr på, at man kan booste Facebook-posts. Facebook lokker selv, og antyder, hvor mange personer ens post vil kunne nå, hvis man bare giver den en lille sum penge til at køre videre på.

Så når opslaget om den nye udstilling eller søndagens børnearrangement ikke når langt nok ud, er den oplagte løsning at betale for mere. Det er ikke nyt, men i den seneste tid har jeg set flere og flere sponserede posts, der ikke direkte handler om noget jeg skal købe eller komme til. Bare ikke fra kulturarvsinstitutioner.

På én eller anden måde må Danske Bank mene, at jeg er i målgruppen for deres sponsorerede indhold. Den klassiske tankegang for at hverve nye kunder ville måske være at fortælle, hvor gode renter man har, hvor billigt det er at låne penge, eller hvilke “fordel-plus-ekstra”-programmer som lige ville være noget for mig.  Men det gør Danske Bank ikke.

I stedet betaler de for at sende mig indhold, som jeg dels kunne synes var interessant, og som dels fortæller noget om banken. Fx er der en post, som handler om, at danskerne i gennemsnit bruger 1256 kroner om året på slik… og er dét noget jeg kan genkende? Det nærmer sig en fun fact – jeg kan spejle mig selv i, om jeg spiser mere eller mindre slik end gennemsnittet. Og samtidig indikerer det, at Danske Bank er sådan nogen, der kender og forstår danskernes forbrug og privatøkonomi. Også når det ikke handler om store aktieporteføljer og lignende. En post, der handler om, at overgangen mellem sommer- og vintertid kan skabe “ustabilitet i systemerne” giver dét råd, at det nok er godt at have kontanter med, hvis man skal i byen. Et godt råd, som er brugbart, uanset hvilken bank man har. Og jeg er blevet mindet om dét med at stille på uret. Men i ingen af de sponserede posts står der noget om, at jeg kan “klikke her” for at se deres lånerater, sammenligne med min nuværende bank, aftale tid med en rådgiver eller lignende. Selvom det er et firma, som jeg vil tro kigger på den økonomiske bundlinje – er der end ikke et link til deres website.

danskebank-posts

Der er mange andre lignende eksempler fra den seneste tids sponserede opslag. Nemlig.com har sendt opskrifter på hvid glögg og æbleskiver, Folkekirken har haft en artikel om økumenisk markering af reformationen, Magistrenes A-kasse syntes jeg skulle se en artikel i Weekend-avisen, som handlede om, at det ikke kun var folk med merkantile uddannelser, der gavner samfunds- og erhvervslivet. DSB har mindet mig om DSB Døgnet, hvor man kan køre rigtigt billigt, jeg har fået opskrift på Oreo-cheesecake fra Spar-købmanden og Call-me´s side “Tal ordentligt” har betalt for, at jeg fik en tegning om at tale pænt. En sød lille sag af den slags, som mange godt kan lide at dele videre.

andre-posts

Når jeg ser sponserede Facebook-opslag fra kulturarvsinstitutioner er det sjældet noget, der bare giver mig indhold eller inviterer mig med i noget, der ikke koster. Med én undtagelse: Københavns Stadsarkiv.

ksa
Der er muligvis mange andre eksempler – og så hører jeg gerne om det i kommentarfeltet. Men til dato er Københavns Stadsarkiv den eneste kulturarvsinstitution som jeg har set sponsere indhold, der ikke handler om, at jeg skal købe noget, komme på hen på institutionen til en udstilling, et arrangement eller lignende.

Fra det københavnske stadsarkiv har jeg set indhold, som er “klassisk” for institutionen, fx de såkaldte “før-og-nu”-billeder, en survey om online-tjenester, de gerne vil have svar på o.lign.

Der kan være mange gode grunde til at at betale for distribution af reklamer for udstillinger, arrangementer m.m. Det er jo sjældent dén type posts, der af sig selv når langt. Men resultatet er, at der er mange af museets eller arkivets likere, der kun ser dét indhold, der er mest “reklameagtigt” og derfor ikke kan bæres af brugernes oprigtige interesse og delinger.

Man kunne jo også vælge at booste indhold, som man kan se interesserer ens likere. Måske vil det også interessere andre? Måske har man i virkeligheden her fået et vink om, hvordan man kan “nå ud til flere”, sådan som de fleste kulturarvsinstitutioner gerne vil.

Links
Boost dine opslag (Facebooks boostguide) – men inden man boosteer: tænk over om en annonce i virkeligheden giver mere for pengene. Eller om man kunne nå hen hvor man gerne vil gennem organisk interaktion. Det sidste bliver stadigt sværere :-)