Centersjov – en overset museumskonkurrent


centersjov
“Feriebillet” til 40 kroner i Frederiksberg Centeret, sommeren 2018. Billetten giver bl.a. pølsesnack, modelérvoks, legetatovering og chokolade.

Museer bliver stadigt mere opmærksomme på konkurrenter. Attraktioner – ikke mindst lokale – som er gode til at lave oplevelser, der trækker turister og børnefamilier, samt deres tegnebøger, ind ad døren. Det er fx Tivoli-parker, vandlande osv. som de forskellige turistsammenslutninger benchmarker museerne mod.

Men hvad med det lokale indkøbscenter? Her finder man faktisk en hel del af dét, som man også kan møde på et museum. Der er ofte underholdning – i ét af mine lokale centre har fx både Sigurd og Hella Joof været forbi. Ét af dem har endda haft en kamel på programmet, men det blev vist ikke gentaget. Museer er på samme måde også tit kulisser for småkoncerter, korte teaterstykker etc.

På mange måder ligner centeraktiviteterne museumsunderholdning. Det er henvendt til børnefamilier, og lagt an på, at der skal være aktive tilbud. Børnene skal fx rundt til forskellige poster (i butikkerne) for at samle ét eller andet; mærker, oplysninger etc. Til jul er der nisselandskaber og mulighed for at skrive offentlige hilsner til andre. Hvad der sker med disse input står hen i det uvisse. Men – sådan er det jo også ofte med denne aktivitetstype på museer.

nissecenter
Julearrangementer i Frederiksberg Centeret 2017. Gratis nissekoncerter, Luciaoptog og koroptræder. Der var også “brugerindragelse” i form af en “Hjertevæg”, hvor centerkunderne kunne skrive deres egne, offentlige julehilsner.

Centeraktiviteterne omfatter også tiltag, som et museum ofte ville kalde brugerinddragelse. Fisketorvet har fx haft et akvarium med digitale fisk. Børnene kunne male og scanne en fisketegning, og derefter se hvordan “deres” fisk svømmede rundt blandt de andre. Imens trissede centermaskotten, som er en blæksprutte, rundt og vinkede.

I nogle tilfælde lægges der vægt på, at der også skal være et pædagogisk eller “læringsagtigt” indhold. Børnene kan fx løse gåder, lave eksperimenter etc.

roedovre
Annonce for “Sommerhurlumhej” i Rødovre Centrum, 2015 (eller 2014?). Børnene får en lille softice, vandpistol, chokolade, legetøj og flere andre småting. Men Centeret fremhævede også et læringsaspekt: sjove eksperimenter for den “lille Einstein” – det havde været brugerinddragelse på et museum.

Skal man så på museum eller i centeret? Det afhænger naturligvis af mange forskellige forhold, men sjov i centeret har mindst 3 fordele frem for museet:

1) Det er nemt
Centeret er et trygt sted, for man har i reglen været der mange gange før. Man véd hvordan der ser ud, om der er toiletter og hvad en sodavand koster Der er også et element af convenience, man kan fx kigge efter ny skoletaske eller regntøj, mens man er der.

2) Det er meget billigt
Prisen på centrenes “feriebiletter” ligger på mellem 40-100 kr. pr. barn og inkluderer en vifte af forskellige ting. Et barn og to voksne kan m.a.o. få en “centeroplevelse” for ca. 50 kr. En tur på museum koster måske omkring 200,- afhængig af prisen pr. voksen. Centrets koncert med Sigurd, nisseteater etc. er typisk ikke noget, der skal betales ekstra for.

3) Man får mange ting og noget med hjem
Museets tilbud er ofte adgang – måske suppleret af en børnevenlig rundvisning eller lign. Centerets tilbud omfatter en masse små enkeltdele: fx is, slik, legetøj eller “overraskelser”. Skal man have is eller småting med hjem fra et museum, skal det typisk ske som tilkøb i museumsbutik eller café, hvor der ikke er soft ice og lignende.

Måske er der en idé for museer i at kopiere grundmodellen for centersjov. Hvor er museet, hvor man også kan få legetøj, soft ice – og en lille gave med hjem? Det findes sikkert derude :-)