Museer bliver (stadig) mere Insta-venlige


icecream-museum.jpg
En ung pige hygger sig i den fotovenlige udstilling på “Museum of Ice Cream”. (Foto: Steve Jurvetson på Flickr. CC-BY 2.0 )

Kulturarvens interiører ændrer sig. På Frilandsmuseerne, der i forvejen har et immersivt miljø, springer ændringerne måske ikke helt så meget i øjnene som på de klassiske “montremuseer”. Museerne skal i stigende grad være fotovenlige.

For nogle år siden var sociale netværk fulde af fotos fra det nye Moesgaard. Ens venner havde stået i midten af jernalderslaget og forsøgt at fange øjeblikket på video eller foto. Derefter tog “alle” til Ragnarock og lå på den store pladespiller, inden de skulle til Louisiana og tage selfies i Yayoi Kusamas installationskunst. Eller omvendt. De klassiske feriebilleder af manden og børnene foran Eiffeltårnet er erstattet – eller i hvert fald suppleret – af unikke interiører.  De unikke interiører har dog noget til fælles, de skal være fotogene – kort sagt: Instagramvenlige.

Der har længe været talt om, at der produceres og deles mindre originalt indhold på sociale platforme, hvilket også gælder Instagram. I Danmark har DR´s seneste medieundersøgelse vist at brugernes koncentration falder, forventningerne stiger, og brugere vil stigende grad være “seere” til andres indhold.

Umiddelbart kan det virke positivt for fx et museum, hvis potentielle gæster/kunder er mere indstillede på at opleve andres sociale indhold end selv at skabe. Måske kunne det skabe interesse for mere af museets indhold. Det er dog ikke sikkert, at kulturarven kan mønstre den kreative, humoristiske originalitet der ligger i Insta-accounts som Skellie (et skelet, der imiterer livsstilsfotos), den særprægede Cool3Dworld eller satisfying-genren, fx eksemplicficeret ved slimdronningerne på slimequeens, der har over 2 millioner følgere (til sammenligning har fx British Museum 1,1 mio. følgere og Louvre kan snige sig op på 1,7 mio.). Der er stadig rum for kulturhistoriske varianter i disse genrer.

Men selvom man skulle finde den fantastiske idé, så skrues der hele tiden ned for sociale platformes visninger af indhold fra firmaer m.m. Og i øvrigt vil de fleste kulturarvsinstitutioner gerne støtte brugerne i at dele deres oplevelse. Nogle ser det måske som gratis reklame, andre som et ekstra element i oplevelsen eller som en indirekte formidlingsmulighed.

Samtidig med, at der ikke deles helt så meget som før, er vi også blevet mere velovervejede eller selektive med, hvad vi deler på fx Instagram og Facebook.

Der skal med andre ord mere til, for at vi vil dele. Nyere oplevelsessteder som Museum of Ice Cream, der virker som en meget “lyserød” oplevelse, er i høj grad lagt an på at være fotoappelerende. Det samme gælder Museum of Pizza og det kontroversielle Rabbit Town, der beskyldes for plagiering, bl.a. af Kusamas kunst.  Særlige pop-up museer, der er specialdesignede til at fungere som gode poseringssteder er måske en helt ny museumsgenre. De minder i deres setup en del om Currywurstmuseum i Berlin, som efterhånden har en del år på bagen. Interiøret er ikke bygget op omkring genstande, men omkring skabelsen af et sjovt og specielt fysisk rum, der i sig selv har attraktionsværdi.

Når det ikke længere er nok at tage et billede af sig selv foran fx et kendt kunstværk eller en genstand, kan hele, immersive miljøer blive næste skridt. Steder, hvor man kan gå ind i kunstværker eller blive en del af specielle og historiske scenerier. Alt sammen på et højere niveau end ved at stille sig bag en cutout. Det vil stille nye krav til udstillingsdesign og kuratering, som måske skal have andre former for æstetik bygget ind i de fysiske museumsmiljøer. Og så skal det selvfølgelig stadig hænge sammen med det kulturhistoriske ind og give dette merværdi.

Links:
People are sharing less on Instagram, according to a new report (Business Insider)
DR´s medieundersøgelse 2017 (DR – hent undersøgelsen i bunden af siden)
Danskernes brug af digitale medier i 2017 (Kort artikel på SpotOn)
Museum of Ice Cream (museets website)
Museum of Pizza (museets website)
Pop-up ‘Museums’ Are Instagram Fans’ Favorite Place to Pose (Wall Street Journal)
Currywurstmuseum (Museets website)
Skellie (Instagram-konto)
Cool3Dworld (Instagram-konto)
slimequeens (Instagram-konto)